Har kollat in lite vedpannor .
En av dem uppges vara 30kw och ha vedvolym 90 liter
Den andra uppges vara 25 kw och ha vedvolym 120 liter .
Hur ska man tolka detta ? vilken är "vassare"
Den med 30 kw väger ca 300 kg . Den på 25 kw väger över 500kg .
Om nu vikten då har nån betydelse ?
 
_ap_
Stor, om man nu kan säga att någon av dessa har det, vedvolym är i 99%
av fallen att föredra.

90L i vedvolym duger i VÄLDIGT få anläggningar idag.
 
Räkna med att du får ut ca 1 kWh/liter eldstad, 120 l eldstad laddar ca 2m3 acktank med varm panna
 
2an skrev:
Räkna med att du får ut ca 1 kWh/liter eldstad, 120 l eldstad laddar ca 2m3 acktank med varm panna
Hur räknar du då 2an
 
Bara kollat efter vad kompisarna verkligen får ut, Även vad jag får ut från min lilla panna med vedeldning..
 
Mycket möjligt att den kan stämma för han som gjort kalkylatorn men det stämmer då inte i Ctc V35 el Calmar v33 enligt egna erfarenheter, Sen vad hus el övriga förbrukare tar är väl snarare för att bestämma tankstorlek..
Tvivlar på att innova 50 laddar 4150 L 50° på ett ilägg el att effekta 60 laddar 4370 L utan uttag om man laddar pannan full då den når driftstemp..

En Calmar v33 laddar då inga 2700 L 50° utan uttag
 
Nej det kan ju inte stämma.Skall testa lite igen
 
En V33 borde enligt kalkylatorn värma 2000L på ett inlägg precis som 2an tycker. Se beräkningen i bifogad fil.

En Innova 50 borde värma 3100L och en Effekta 60 3200L med samma förutsättningar.
 
Nominell effekt eller angiven effekt beräknas enligt [FONT=Arial, sans-serif]SS-EN 303-5 som finns att köpa på sis.se (för ca 1100:- skulle jag gissa). Jag vet inte själv hur det fungerar, men gissar att det är en medeleffekt/tidsenhet.
Vikten har ingen direkt inverkan, annat att en stor massa kan fungera som en akumulator. Det finns vissa som anser att en tyngre panna borgar för bättre kvalité, personligen är jag tveksam till det. Låg vikt kan lika gärna vara ett mått på rationella produktionsmetoder och bra design/konstruktion.

Det intressanta är respektive pannas verkningsgrad >90% ska en modern panna ha. (köp inte någon gammal historia på blocket med en verkningsgrad <60%, då kan du få elda i evigheter utan att det händer något).

Om båda pannorna är lika, pris, verkningsgrad m.m. (beroende på vad som är avgöranade för dig) skulle jag välja 25kW pannan med 120l vedvolym. Den värmemängden är ca 33% mer i den pannan jämfört med den andra på 90l. (om du räknar med att 1 liter ved motsvarar ca 1kWh, eller 3600kJ).

@Andreas_Hansson
Jag tycker att 2an har räknat helt riktigt. 120 * 3600 / 209 = 2066.99
eller 120 (liter i pannan) * 3600 (kJ motsvarande 1liter ved) / 209 (kJ motsvarande att värma 1liter vatten 50 dgC) ger 2066.99l vatten där temperaturen höjts med 50 dgC.
[/FONT]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.