Hej.
Har ett hus byggt 1980 ca 200kvadrat med ack tank på 2000liter
ett garage på 100kvadrat med vatten buren golv värme.

Min plan är att bygga ett pannrum i garaget.
Har tittat på baxi solo innova 30kw med en 500liters tank och med kulvert
mata tanken i huset.

Vad tror ni??
Har nån nå erfarenheter om det?
Baxi??
 
Min första tanke är att du ska nog satsa på både större panna och tank för att få bekväm eldning. Om det är baxi du vill ha så ta 50kw istället och en tank på MINST 4000 liter gärna större,beror ju på hur stor du får plats med.
 
Större panna &tank så ångrar du dig inte
 
Säger detsamma, till den ytan som skall värmas så är nästan 5m3 ett minimum om plats finnes..
Ju mer du får in ju smidigare blir din eldning..

Lägg en kväll eller två att läsa lite trådar här och försök bilda dig en uppfattning..

Många har fått till ett bra system genom det här forumet, häng kvar och ha inte för bråttom..
Det är en stor investering så man vill ju gärna få det rätt från början :)

Välkommen till Forumet!
 
ichgary skrev:
Säger detsamma, till den ytan som skall värmas så är nästan 5m3 ett minimum om plats finnes..
Ju mer du får in ju smidigare blir din eldning..

Lägg en kväll eller två att läsa lite trådar här och försök bilda dig en uppfattning..

Många har fått till ett bra system genom det här forumet, häng kvar och ha inte för bråttom..
Det är en stor investering så man vill ju gärna få det rätt från början :)

Välkommen till Forumet!
Håller med !
Anläggningen ska brukas under många år framöver
 
Instämmer med övriga. Absolut större panna och vattenvolym. DEt finns VÄLDIGT mycket matnyttigt att läsa kring detta. Otroligt mycket värt att lägga flera kvällar på det fantastiska material som finns här på detta ämne
 
Tack för era svar kul att vara med i det här forumet.
Så ni menar alltså minst 5kubik tank och en 50kw panna.
Jag har fått för mig att baxi är en bra panna..?
 
Jag har nästan identiska förutsättningar som dig, har en ´baxi 50kw med 5000 liters acc.
Skulle vilja ha mer...
 
Baxi är det absolut inget fel på.
Får du plats med mer än 5m3 så är det jättebra. Så mycket som möjligt helt enkelt
 
Jag har 2000L till min Baxi Innova 30. Det är lagom volym på tanken om man bara lägger i 1 gång och det är vinter.
Lägger du i 2 gånger så fyller du lätt 4000L.

Om du har plats satsa på en större tank och panna. Merkostnaden är inte så mycket och du får ett mycket bättre system
 
Hur många ilägg i en 50kw panna behövs för att ladda 5000L?
Och hur länge brinner ett ilägg i en 30kw och en 50kw?
 
Fråga till JK2 hur ofta måste du elda?
Hur länge räcker tanken när det är kallt?
 
Har även jag Baxi 50 med 5m2 tank. Eldade sist i tisdags. Fortfarande 70 grader i tanktopp. Värmer 215m2. 9 minus varje natt de senaste.
 
Netzel skrev:
Har även jag Baxi 50 med 5m2 tank. Eldade sist i tisdags. Fortfarande 70 grader i tanktopp. Värmer 215m2. 9 minus varje natt de senaste.
Hur länge måste du elda för att få 5m2 90grader?
Hur många ilägg?
 
JK2 skrev:
Jag har nästan identiska förutsättningar som dig, har en ´baxi 50kw med 5000 liters acc.
Skulle vilja ha mer...
hur mycket måste du elda för att få tankarna varm?
och hur länge håls tempen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.