Hej, Funderar på att slänga ut en kombipanna (Termax 20) och lägga in en riktig vedpanna istället.
Det lutar åt en Veto miljö 30 b , med varmvattenslinga och monterad shunt - kopplad till en 2000 l accutank (akvaterm akvantti 2000 ek) laddas med temomat 1 laddkoppel och 250 l slutet exp.kärl.
Andledningen till det möjliga valet är att jag vill ha kvar möjligheten å hänga på oljebrännaren de tillfällen jag inte har tid och elda, men vill då inte värma 2000 l vatten i onödan.
Så jag undrar om nån har erfarenhet av Veto pannan eller annars synpunkter på valet...?
 
Är det inte bättre och köra el när du inte kan elda? Då slipper du ju olje tanken oxå ;)
 
Då det är ett 50-talshus som till största delen har väggar bestående av stående stock+ytterpanel, insida av 15mm spånskiva. så det går åt en heldel väme.....brännare och nergrävd glasfiberoljetank finns ju redan..så elstavar är jag inte så förtjust i.!
 
det blir bättre om:
varmvattenberedningen sker i 2st slingor i acken
bivalent shunt på acken
(och en annan panna, kolla tex http://www.energi.konsumentverket.s...d_pellets/vedpannor_marknadsoversikt_2005.pdf)

har du har framtida planer på solfångare så peta in (1 eller) 2st solslingor på direkten

men sen var det ditt krav att ha kvar oljebrännaren som ställer till det,
men kombipannor är aldrig lika bra som pannor optimerade för ett visst bränsle
men är det så att du köper olja till svensonpris så är och skillnaden till el sannolikt marginell även i framtiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.