Jag har läst om vedpannor och upptäck att det väldigt få som inte kräver el.
Har också frågat tillverkarna, de påstår att man bör undvika att elda i pannan vid strömavbrott.

Vet någon av er andra vilka pannor som inte kräver el?
(till fläkt, inbyggd cirkulationspump eller något annat)

Jag har hört att man kan elda fast cirulationspumpen står still i gamla system och att det fungerar -med sämre värme förståss, men inte i nya -och att om man gör så iallafall kan pannan överhettas / vattnet koka.
-Hur kommer det sej?
-Vad för skillnad i gamla respektive nya system som leder till den skillnaden?

Om jag bygger ett nytt hus med nytt värmesystem,
-Går det eller inte -att bygga ett system på gamla sättet -och få det att fungera utan ström?
Om "ja": -hur ska systemet byggas? (till skillnad från nya sättet)

Tack på förhand!
 
Ja det går att få självcirkulation. Stora rör och försiktig eldning är bra.
 
Bygg ett riktigt system och använd en UPS(batteribackup) till din panna, finns inget som heter försiktig eldning i en vedpanna. Fullt ös är det som gäller..
 
huggan skrev:
Ja det går att få självcirkulation. Stora rör och försiktig eldning är bra.
Kan tänka mej att stora rör är bättre än små.
Men ska man inte bygga systemet på något särskilt sätt?

Måste vara något i stil med att i pannan värms vatten -som stiger till expasionskärl.
I elementen kyls vatten -som sjunker -till rör i golv -som sedan går till pannan, värms, stiger, o.s.v.

Det är väl så systemen är sammansatta?

...eller finns det system där ordningen är annorlunda?
Om "ja" -vilken är ordningen där?

Om man har accumulatortank -var i ordningen ska den placeras?
 
ichgary skrev:
Bygg ett riktigt system och använd en UPS(batteribackup) till din panna, finns inget som heter försiktig eldning i en vedpanna. Fullt ös är det som gäller..
Vid långvarigt strömavbrott tar batteriet i UPSen slut.
(OK, man kan ju ha ett rejält batteri, men iaf..)

"Fullt ös" ? -då kokar ju vattnet! + att pannan överhettas -både panna & murstock / skorsten spricker.
 
Lillkorpen skrev:
Mollepannan [länk] är väl en panna som går att elda utan ström. Men nog torde den behöva ett ganska bra skorstensdrag för att gå för fullt tippar jag.
Ja, den går bara att elda utan ström, då den inte är eldriven / har inga eldrivna delar / komponenter.

-Men alla äldre vedpannor är ju icke-eldrivna -varför måste så många moderna ha el?
-gissar på att verkningsgraden är väldigt låg i äldre, c:a 90 % i nya med fläkt, c:a 75 - 80 % i nya fläktlösa.
 
viadrus ctc v25 är ej styrda via pumpar men viadrus eldas ju mot tank så de kan nog bli svart med laddning till tanken..
 
pyerdarn skrev:
viadrus ctc v25 är ej styrda via pumpar men viadrus eldas ju mot tank så de kan nog bli svart med laddning till tanken..
fläktar menade ja och pumpa
 
det finns många nya pannor som är fläktlösa och därför inte behöver el när man eldar i dom. Och om du bygger ett nytt system med grova rör så som man gjorde förr så behöver du ingen cirkulationspump heller.

Det enda problemet som jag ser det är laddningen av ackumulatortanken. Om man ska få ut nån vettig verkningsgrad ur en panna så bör man elda ganska hårt. Då behövs det ett högt flöde genom pannan för att det inte ska koka. Det är där elektriciteten kommer in i bilden, för att driva laddomatpumpen.

Man kan säkert klara sig undan kokning genom att koppla tanken direkt till pannan med grova rör. Men då kan man nog få problem med kondens i förbränningsutrymmet i pannan pga av att vattnet som kommer från tanken är för kallt. Använder man laddomat eller annan slags laddventil så blandar den ut det kalla tank-vattnet med varmt vatten från pannans topp. Men den behöver en pump för att fungera ordentligt.

Vad är anledningen till din fråga? Bor du i ett hus helt utan el eller tycker du bara inte om att vara el-beroende?
Om du kör på självcirkulation samt en panna utan fläkt så behöver du bara lite el till laddpumpen. Då kan du värma huset även vid strömavbrott. Det gäller bara att elda lite försiktigare och ha bättre koll på panntemperaturen vid såna tillfällen.
 
Anledningen att jag frågar är att jag kanske ska bygga ett hus att bo i och att strömavbrott händer ibland.
Kan vara bra att ha värmesystem som fungerar mer än inget -utan ström.
 
köra med solceller & batteribank?
 
NightBuilder skrev:
köra med solceller & batteribank?
...och litet vind-kraftverk!

Ja, det kan man göra.

Finns elverk också.
-både för att ladda batteri-bank och direkt-drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.