Hej!

Jag är en kraftig nybörjare på vedpannefronten så tala långsamt och överseende med dumma frågor.

Har en Baxi Bonus 30, funkat kanon fram till våren då jag gick över till elpatron. När jag idag startade upp och premiäreldade så gick allt bra tills efter ca 1 timme då det började ”bubbla” och låta i rören. Lät som ett jäkla tryck nere i pannrummet. Kollade panntemperaturen som var på 115 grader. Fläkten slog av vid 90-95 som vanligt.
Cirkulationspumpen surrar, laddomaten har jag svårt att bedömma men temperaturerna ser ok ut från vad jag vet. Nedre temparna går mellan 40-60 grader hela tiden.
Acctankarna har blivit varmare under tiden.
Nu har det skett totalt 3 ggr att jag upplever en överhettning, rören bli skållheta. Någon som vet vad som kan vara felet och vad gör jag? Tack!
En bild på en pump och tre runda termometrar på rörledningar, märkta "Termovar", indikerar olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometer på en vedpanna visar över 115 grader, intill är strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillägg. Tempen i pannan går inte ned under 105-110 grader. Fotade av laddomaten under ett utav tillfällena då det överhettades.

Laddomat med termometrar som visar över 100 grader i en värmesysteminstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Går cirkpumpen. Den kan ha fastna under sommaren. (Den på bilden)
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Se till att ha tryck i systemet med..
Minst 1bar
 
Stort tack för svar! Hur ser jag trycket? Oklart om cirkpumpen går, tänkte att den gjorde det iom tempmätarna rörde sig. Hör ett brus/sus från den. Jäkligt varm, går knappt att vidröra. Provade att dra ned den till 1 och sen upp till 3 igen.
Acctankarna har värmts på en del men verkar ha avstannat.
 
Sitter det inte en egen cirka pump som sköter cirkulationen över tankarna. Brukar göra det ?
 
Krilleman
Krilleman