Hej!

Jag är en kraftig nybörjare på vedpannefronten så tala långsamt och överseende med dumma frågor.

Har en Baxi Bonus 30, funkat kanon fram till våren då jag gick över till elpatron. När jag idag startade upp och premiäreldade så gick allt bra tills efter ca 1 timme då det började ”bubbla” och låta i rören. Lät som ett jäkla tryck nere i pannrummet. Kollade panntemperaturen som var på 115 grader. Fläkten slog av vid 90-95 som vanligt.
Cirkulationspumpen surrar, laddomaten har jag svårt att bedömma men temperaturerna ser ok ut från vad jag vet. Nedre temparna går mellan 40-60 grader hela tiden.
Acctankarna har blivit varmare under tiden.
Nu har det skett totalt 3 ggr att jag upplever en överhettning, rören bli skållheta. Någon som vet vad som kan vara felet och vad gör jag? Tack!
En bild på en pump och tre runda termometrar på rörledningar, märkta "Termovar", indikerar olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometer på en vedpanna visar över 115 grader, intill är strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillägg. Tempen i pannan går inte ned under 105-110 grader. Fotade av laddomaten under ett utav tillfällena då det överhettades.

Laddomat med termometrar som visar över 100 grader i en värmesysteminstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Går cirkpumpen. Den kan ha fastna under sommaren. (Den på bilden)
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Se till att ha tryck i systemet med..
Minst 1bar
 
Stort tack för svar! Hur ser jag trycket? Oklart om cirkpumpen går, tänkte att den gjorde det iom tempmätarna rörde sig. Hör ett brus/sus från den. Jäkligt varm, går knappt att vidröra. Provade att dra ned den till 1 och sen upp till 3 igen.
Acctankarna har värmts på en del men verkar ha avstannat.
 
Sitter det inte en egen cirka pump som sköter cirkulationen över tankarna. Brukar göra det ?
 
Krilleman
Krilleman
F Freudsson skrev:
Stort tack för svar! Hur ser jag trycket? Oklart om cirkpumpen går, tänkte att den gjorde det iom tempmätarna rörde sig. Hör ett brus/sus från den. Jäkligt varm, går knappt att vidröra. Provade att dra ned den till 1 och sen upp till 3 igen.
Acctankarna har värmts på en del men verkar ha avstannat.
Har du öppnat skruven mitt på pumpens framsida och bekräftat att cirkulationspumpen snurrar när du eldar och pumpen är "på".

Cirkulationspump med mittenöppning markerad av en rosa pil, flankerad av manometrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Att döma av temperaturerna så hår inte pumpen. Då är det inte konstigt att pannan överhettar. Det laddar en del via självcirkulation ändå.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du öppnat skruven mitt på pumpens framsida och bekräftat att cirkulationspumpen snurrar när du eldar och pumpen är "på".

[bild]
Tack!! Skruvade på den nu och pyser ut massa luft och ånga. Satt fast en del. Kan det ha varit problemet? Kan man lossa den helt?
 
Krilleman
Skruven innanför locket ska snurra fritt.

Det är själva rotorn i cirkulationspumpen!
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Bakom den ska du komma åt axeln. Den ska rotera. Om den inte gör det kan du testa att snurra igång den. Men jag skulle börja med att kolla att det finns spänning fram.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Krilleman
Du kan ha locket avskruvat och tvinga igång cirkulationspumpen via termostaten för att bekräfta att det snurrar!

Det kommer lite vatten, men det brukar inte vara några mängder...
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Vilka jävla hjältar ni är. Lossade locket, drog till lite på ”skruven” och vips så snurrade den igång och systemet lät som förut igen!

Skickar en kall stor jäkla öl mentalt till er denna fredagkväll. Tack!
 
  • Gilla
multix och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Klockrent, det fungerar åter!

Forumet visar sin bästa sida en fredagskväll! :beer::D
 
  • Gilla
Freudsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.