Finns det några vedpannor med matning av veden likt en pelletspanna?

Varför jag undrar är för jag ser många fördelar och tekniken kan vara synnerligen simpel.
Några fördelar jag ser:
*Liten acctank räcker.
*Färre start och stopp = bättre för miljön och effektiviteten.
*Betydligt mindre effektutag = enklare att ta till vara på värmen i rökgaserna.
*Möjlighet till färre påfyllningar i pannan(pannladdningen) = färre besök i pannrummet.


Jag ritade på en sådan panna som skulle vara så billig och simpel som möjligt att göra. Fungerade enligt följande: Rostret var monterad på en fjädrad stång som gick rakt igenom pannan. Under pannan var fjädern monterad på stången och i toppen på pannan går stången ut. När det ligger tillräckligt mycket ved/kol på rostret är fjädern ihoptryckt, när tillräckligt mycket blivit aska och ramlat igenom rostret så stiger stången och trycker på en brytare på pannans ovansida. Då startas ett band likt ett vedtransportband, och ner på en fjäderbelastad lucka i toppen på bannan hamnar en ny vedklabbe och ramlar ner i vedkammaren och ner på rostret. Fjädern trycks ihop och stången åker ner och strömbrytaren bryts och bandet stoppas. En ny vedklabbe ligger nu i vedutrymmet och tar snart eld av glöden.
Detta är en simpel begränsad teknik med kan givetvis relativt enkelt göras mer avancerad genom rumsgivare, rökgas, returtemperatur etc.
 
Har sett bilder på en panna med automatisk påfyllning med ved.
kommer inte ihåg vart just nu.
 
bax skrev:
Det kanske var i den här tråden??

[länk]


Men jag säger som doktor Bängroth: Jag är skeptisk... :)
Så var det!

Jag håller med dig, jag är också skeptisk.
Fast vem vet..
Jag har ingen erfarenhet av den, den kanske fungerar bra?
10 års garanti, det är dubbelt mot min panna.
 
Redigerat:
100 laxxar är också ett väldigt saftigt pris. Går det lite slitdelar i mekanismen så är det fort det blir förlustaffär av det hela. Men visst bekvämt när vedmagasinet är fullt måste det ju vara.

Bautaacctank + panna med stor vedvolym så har man ju istort sett samma sak. Dock har ju inte alla den platsen.
 
v-g skrev:
100 laxxar är också ett väldigt saftigt pris.
Jag håller med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.