Någon här som har en sådan eller har erfarenheter av en sådan bra dåligt? tips o synpunkter?
 
Har eldat lite i en sådan och den verar vara en bra panna. Rejält byggd :)
 
bara tittat på en sådan och tyckte om att den hade ett stor plus - roster av gjutjärn i stället för keramik ...
gaia
 
Efter tre år så har jag fått byta brännkoppen en gång. Det berodde på att det fuskades med uraskningen av den. Man bör inte låta det bli mer än 1-2 cm aska i den. Den slår sig då av ojämn värme. Sköter man det håller den hur länge som helst.

Kondensatorn som sitter på fläktmotorn gav upp och smälte ner. Kostade drygt en hundring och var enkel att byta.

Förövrigt är jag skitnöjd. Blir snabbt varm, liten vattenvolym. Ingen dyr keramik, enkel att elda, ryker inte in. Bra service från Vedsol. Bra höjd på vedinlägget. Rymmer mycket ved.

Lite hög ljudnivå, tycker sambon, när man öppnar luckan för att fylla på ved. Önskar att det gick att öppna sotningsluckan 10 grader till för att underlätta sotningen. Dock inte ett stor problem. Men om man ändå är på G och önskar sig.


Mats
 
Hej Mats
Hur stor ack har du och hur lång tid tar det att elda upp den i temp.
Har du ett stort hus?
 
Jag har 2 st 3m3 tankar 6m3. Tar man ingen värme ut på systemet. Sommar. DÅ räcker det med 2 brasor a' 2,5 timmar.
Mao är man hemma ca 3 timmar värmer man upp hela anläggningen.

Huset är på 160m2 i sent 70-tals standard vad det gäller isolering. SÅ har jag ett garage på 120m2 som jag värmer med samma anläggning via kulvert. Har ca +5 grader på vintern.
Är det -30 grader ute, så måste jag lägga i 5 brasor för att klara mig ett dygn.

Hum.. pannan skulle kanske ha varit lite större! Och för den delen, lite större tank!
Å andra sidan, det är inte ofta det är -30 grader. Normal vinter fungerar det utan problem.
 
  • Gilla
JBL89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.