En vedpanna orsakade både brand och trasiga fönsterrutor.

Du kan läsa artikeln här: Vedpanna exploderade
 
L
Huset ligger i Hällefors så troligtvis finns kommunalt vatten
Beror på vad som orsakade det
1 Syr ventil saknades eller felaktig
2 Öppet kärl , rör ut på tak som frusit samt säkerhetsventil trasig
3 Slutet system säkerhetsventil trasig
4 Säkertsinstallationen felaktigt utförd
Hade det funnits en fungerande SYR-ventil så har det inte hänt
Men som en del här på forumet framhåller med kraft , att det behövs inte , bara larv och överkurs , dessa kan nog dra öronen åt sig nu och tänka om , när det gäller säkerhet
med vedpannor .
 
L Liteavvarje skrev:
Huset ligger i Hällefors så troligtvis finns kommunalt vatten
Hade det funnits en fungerande SYR-ventil så har det inte hänt
Har du varit på plats och gjort en felsökning/haveriutredning eftersom du är så tvärsäker?
 
L
L lat skrev:
Har du varit på plats och gjort en felsökning/haveriutredning eftersom du är så tvärsäker?
Men du verkar tvärsäker på att det som är upptecknat är helt fel , men det är klart du vet nog bättre med sådan kommentar
Det som jag skrev är en del av de saker som kan hända med en panna och inget konstaterande av vad som hänt , men nu är det som Harrisburg det har hänt
 
L Liteavvarje skrev:
Hade det funnits en fungerande SYR-ventil så har det inte hänt
Va inte jag som sa det. Men jag är långt ifrån säker på att den garanterat hade räddat situationen.
Övriga saker köper jag, men kan tillägga gengas explosion, onormal energitillförsel (eldat nåt som inte var tänkt tex plast).
Vad jag kan se så står det i artikeln att pannan flyttade på sig, inte att den gick i bitar. Detta har jag varit med om med en gaspanna, där det blev just en gasexplosion.

Du kan ju dessutom läsa här om du vill??
http://www.na.se/orebro-lan/hallefors/kraftig-explosion-i-villa-vedpanna-flyttade-sig-tre-meter
 
Nån som ser på bilden vad det är för sorts panna? Den ser ganska liten ut...
https://nwt.se/filipstad/hallefors/2018/01/16/explosion-i-vedpanna#&gid=1&pid=1

Fastigheten ligger i den lilla byn Pansartorp 3 mil norr om centralorten, så det är inte alls säkert att det finns kommunalt vatten.

Enligt räddningstjänsten är det en rökgasexplosion.
"När räddningstjänsten kom till huset visade det sig att det hade skett en rökgasexplosion i en vedpanna i källaren."
 
Pansartorp har inte kommunalt vatten.
 
L Liteavvarje skrev:
Huset ligger i Hällefors så troligtvis finns kommunalt vatten
Beror på vad som orsakade det
1 Syr ventil saknades eller felaktig
2 Öppet kärl , rör ut på tak som frusit samt säkerhetsventil trasig
3 Slutet system säkerhetsventil trasig
4 Säkertsinstallationen felaktigt utförd
Hade det funnits en fungerande SYR-ventil så har det inte hänt
Men som en del här på forumet framhåller med kraft , att det behövs inte , bara larv och överkurs , dessa kan nog dra öronen åt sig nu och tänka om , när det gäller säkerhet
med vedpannor .
Du får komplettera din kära SYR med sensor för CO och leda vattnet in i förbränningsrummet för släckning också. Kan det komma i nästa utgåva BBR tror du?
 
Mikael_L
L lat skrev:
Har du varit på plats och gjort en felsökning/haveriutredning eftersom du är så tvärsäker?
Det där var väl en kraftig övertolkning?

Liteavvarje angav ju faktiskt 4 olika fel som skulle kunnat vara anledningen, och alla var ju möjliga.
Jag tycker du var lite orättvis i din kritik.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Huset ligger i Hällefors så troligtvis finns kommunalt vatten
Beror på vad som orsakade det
1 Syr ventil saknades eller felaktig
2 Öppet kärl , rör ut på tak som frusit samt säkerhetsventil trasig
3 Slutet system säkerhetsventil trasig
4 Säkertsinstallationen felaktigt utförd
Hade det funnits en fungerande SYR-ventil så har det inte hänt
Men som en del här på forumet framhåller med kraft , att det behövs inte , bara larv och överkurs , dessa kan nog dra öronen åt sig nu och tänka om , när det gäller säkerhet
med vedpannor .
Jag vidhåller att det inte behövs någon nödkylning för att eleminiera den typen av olyckor. Nu är ju informationen mycket bristfällig, har du någon mer information?
 
Jag har raderat tjafs och personangrepp. Saklig diskussion, tack!

/Moderator
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Jag tror att liteavvajes teori om ångexplosion stämmer trotts andra uppgifter i media. På bilden ser det ut som att pannans utsida har fläkts upp. Dessutom är kraften i explosionen klart större än alla vedgasexplosioner jag tidigare har hört talas om.
Hur man bäst eleminerar risken för den typen av händelser är vi dock inte helt överens om.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Det framgår heller inte om pannrummet var fullt av vatten när det kom dit folk , som sig bör
om pannan rämnar , men det kan vara ett bra avlopp där som tig hand om det
 
Avlopp finns väl för det mesta, ja lär ju ha tömt att radvatten samt ev Vv, och kv ledningen lär väl vara öppen..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där var väl en kraftig övertolkning?
Jag tycker du var lite orättvis i din kritik.
"Liteavvarje skrev: Hade det funnits en fungerande SYR-ventil så har det inte hänt"
Hur är detta en övertolkning??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.