Hej! Behöver hjälp. Vill prova min vedpanna och se om den kan ge lite värme och spara in lite pengar. Har stängt av min bergvärme och börjat elda mem får ingen värme till elementen. Jag kan absolut ingenting om sånt här. Sotaren var här förra veckan så den är ok..han verkade dock inte så pigg på att jag skulle använda den i kombination med min bergvärme då det är ganska krångligt med omkoppling så jag provar att stänga av bergvärmen helt. Han förklarade för mig vilket läge de röda resp blå spakarna skulle stå på men nu har jag snurrat ihop allt.
Vet någon??
 
Du har flera ventiler med skyltar ”VP-drift …”, minst tre av dom ser ut att stå i fel läge för vedpannedrift.

Ta kort på ventil för ventil så att man ser all text på skylten samt hur ventilen står.

Står spaken längs med röret så är ventilen öppen.
Står spaken tvärs mot röret så är ventilen stängd.
 
På vissa står det inget.
 
  • Rörkoppling med en etikett som säger "Vpdrift stängd".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets ventil med en etikett som markerar "Drift öppen" i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd ventilhandtag märkt med "Technische Alternative" på ett vitt rör med en etikett "VP-drift stängd".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med blå spakventil och intilliggande isolerade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med texten "Vid drift öppen" som hänger på ett rör med ventiler i en teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På de bilder med skyltar där man ser ventilens läge så står alla ventiler för VP-drift.
 
Tack för hjälpen. Så alla de ventiler där det står vp drift öppen ska vara öppna. Jag trode vp stod för värmepump. Så då verkar det som att jag har dem rätt nu. Men det finns en svart liten ratt också med skylt på. Vad ska jag göra med den?
 
Det är sannolikt kallvattnet till varmvattenberedaren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har flera ventiler med skyltar ”VP-drift …”, minst tre av dom ser ut att stå i fel läge för vedpannedrift.

Ta kort på ventil för ventil så att man ser all text på skylten samt hur ventilen står.

Står spaken längs med röret så är ventilen öppen.
Står spaken tvärs mot röret så är ventilen stängd.
VP = Värmepump?
VP = Vedpanna?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
VP = Värmepump?
VP = Vedpanna?
Vedpannor brukar man väl benämna ”FP” fastbränslepanna
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Jag blir orolig när man börjar experimentera med sånthär utan att ha kunskapen. I värsta fall så tar bergvärmepump skada.

Varför inte bara ringa en firma som går igenom allt o så får du skriva ner de på ett papper. Sjukt snyggt av förgående firma som har satt upp alla skyltar
 
L lottag81 skrev:
Tack för hjälpen. Så alla de ventiler där det står vp drift öppen ska vara öppna. Jag trode vp stod för värmepump. Så då verkar det som att jag har dem rätt nu. Men det finns en svart liten ratt också med skylt på. Vad ska jag göra med den?
Jag tror också att VP betyder VärmePump (inte vedpanna)
Den uppfattningen får jag av början på den översta videon där man ser en ventil i rör som ansluter till fastbränslepannan Euronom. Denna ventil måste rimligen vara öppen vid fastbränsleeldning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.