Hej alla

Har fått så mycket hjälp här så fortsätter med mina frågor gällande vedeldning.

Jag har tidigare i en tråd fått hjälp med kokande panna och luft i systemet, detta verkar nu vara löst men jag har fortfarande frågor gällande spjäll och draglucka.

Jag har en Effecta lambda 35 som använder en primär och sekundär stegmotor som justerar co2 värdet samt en draglucka.

Första frågan, vad gör dragluckan?
Jag har en tigex 50, som idag är inställd för pellets.

Jag har blivit ombedd att ha den så den nästan är halvöppen hela tiden, vilket strider mot vad manualen säger för ställer jag den för inställning med vedeldning så fladdrar den från öppet och stängt med ca 1-2cm öppet.

_--------

Andra frågan, hur ska primära och sekundära spjället fungera (obs nya motorer)

Satte dit nya motorer imorse och kör nu andra eldningen, mycket enklare att tända och ryker mindre när jag fyller på, däremot tycker jag motorerna jobbar extremt mycket, de går från helt öppet till helt stängt hela tiden med co2 värde från. 11-15%.


Bild 1= visar draglucka inställd på. ite vikt dvs närmare pellets konfigurering.

Bild 2 och 3 visar spjället.
 
  • En draglucka på en vedpanna med stängt spjäll, monterad på en vägg nära golvet, med verktyg framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på vedpannas O2-kontroller som visar CO2-värde och pannans temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • O2-kontrollenhet för vedeldning med CO2-värde och pannans temperatur på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Först måste man få rätt drag i skorstenen, att starta och justera primär och sekundär innan detta är i sin ordning kommer aldrig ge ett bra resultat.

Med rätt justering på Tigexen blir justeringarna av spjällen bättre, och Lambdavärdet blir mer stabilt.
Grovt sett bör det på Tigex50 vara 5mm mellanrum för pellets och ca 10-12mm för ved.

Se bild och manual från Effecta.

Illustration av Tigex dragluckor för skorstenar med instruktioner om installation och justering av undertrycket för olika bränsletyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning av Tigex skorstensspjället med angivna mellanrum för pellets och ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I ianKilmister skrev:
Hej.

Först måste man få rätt drag i skorstenen, att starta och justera primär och sekundär innan detta är i sin ordning kommer aldrig ge ett bra resultat.

Med rätt justering på Tigexen blir justeringarna av spjällen bättre, och Lambdavärdet blir mer stabilt.
Grovt sett bör det på Tigex50 vara 5mm mellanrum för pellets och ca 10-12mm för ved.

Se bild och manual från Effecta.

[bild] [bild]

Om jag ställer den på +10mm så öppnar den knappt, fast kanske ska testa tills rökgaserna stabiliserats, märkt att spjället slutar gå upp och ned efter jag eldar i ca 30-60 min.


Är det så att det är mycket högre co2 värde i början ?
 
Ser nu att du också frågade vad dragregulatorn går till.

Den gör som i namnet, reglerar draget i skorstenen.
Vill man ha en jämn och bra effekt på vedpannan eller pelletsbrännaren
MÅSTE man ha ett stabilt drag i skorstenen.

När dragregulatorn inte är inställd,är även draget genom skorstenen instabilt.
Vilket återigen leder till instabil lufttillförsel genom spjällen,
vilket återigen leder till instabil förbränning som återigen Lambdasonden registrerar,
som återigen skickar en signal att reglera upp / ner luftspjäll,
eftersom draget i skorstenen aldrig blir stabilt / konstant,
prova Lambdasonden / luftspjällen och reglera till en perfekt / stabil förbränning hele tiden.

Har du bra lufttillförsel i ditt pannrum?

Väl inne i pannrummet, håll dörrarna stängda når du er der inne,som vanligt när du inte är där.

Många som provat att justera t ex pellets brennare med dörren till trädgården öppen, när dörren är stängd kan du få en helt annan lufttillförsel, detta kan även påverka dragregulatorn om du får drag gjenom ditt panna rum.

Hoppas denna lite långa förklaring kan hjälpa lite.
 
B bergquist skrev:
Om jag ställer den på +10mm så öppnar den knappt, fast kanske ska testa tills rökgaserna stabiliserats, märkt att spjället slutar gå upp och ned efter jag eldar i ca 30-60 min.


Är det så att det är mycket högre co2 värde i början ?
Den ska inte öppna hela tiden, bara när draget i skorstenen blir för högt, Min Lambda 60 har hög CO2 i starten, men stabiliserar sig efter ett tag.
 
Det är vanligt att köra utan dragregulator på vedpannor. Det är sällan ett problem med högt drag. Så inställningen där den knappt öppnar låter rimlig. Blir det stort undertryck tex vid stark vind begränsar den draget. Annars gör den inte mycket.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är vanligt att köra utan dragregulator på vedpannor. Det är sällan ett problem med högt drag. Så inställningen där den knappt öppnar låter rimlig. Blir det stort undertryck tex vid stark vind begränsar den draget. Annars gör den inte mycket.
Det låter bra.
Men skulle tro att co2 blir ännu stabilare med en lucka en utan, då i hårda vindar som man är inne på.
 
Ja, det är nog inte fel att ha den där.
 
I ianKilmister skrev:
Ser nu att du också frågade vad dragregulatorn går till.

Den gör som i namnet, reglerar draget i skorstenen.
Vill man ha en jämn och bra effekt på vedpannan eller pelletsbrännaren
MÅSTE man ha ett stabilt drag i skorstenen.

När dragregulatorn inte är inställd,är även draget genom skorstenen instabilt.
Vilket återigen leder till instabil lufttillförsel genom spjällen,
vilket återigen leder till instabil förbränning som återigen Lambdasonden registrerar,
som återigen skickar en signal att reglera upp / ner luftspjäll,
eftersom draget i skorstenen aldrig blir stabilt / konstant,
prova Lambdasonden / luftspjällen och reglera till en perfekt / stabil förbränning hele tiden.

Har du bra lufttillförsel i ditt pannrum?

Väl inne i pannrummet, håll dörrarna stängda når du er der inne,som vanligt när du inte är där.

Många som provat att justera t ex pellets brennare med dörren till trädgården öppen, när dörren är stängd kan du få en helt annan lufttillförsel, detta kan även påverka dragregulatorn om du får drag gjenom ditt panna rum.

Hoppas denna lite långa förklaring kan hjälpa lite.

VI har bra mycket luft in i vårat pannrum, även när dörrarna är stängda, vilket de är hela tiden.
Ska testa ändra till vedinställning och se vad som händer, kanske spjällen slippa jobba så mycket i början.
Har däremot märkt att de jobbar mycket mindre efter man eldat ett tag.

tack för tipset och förklaringen
 
I ianKilmister skrev:
Den ska inte öppna hela tiden, bara när draget i skorstenen blir för högt, Min Lambda 60 har hög CO2 i starten, men stabiliserar sig efter ett tag.
Hur ser din uppstart ut.
Just nu så varierar mitt CO2 värde från 11-15% men stabiliserar sig efter ca 30-60 min eldning och ligger då konstant på 12.5-13.5 vilket jag förstår den ska göra?

hur har du ställt din draglucka och hur beter den sig en vanlig dag (inte storm)?
 
Min Tigex50 är nu justerad till 10mm.

Normalt öppnar denna inte alls, ikväll blåser det ganska kraftigt,
öppnar för att stänga då och då, men mest stängt.

Rökgastemperaturen passerar 100 grader co2 är 15,7
-2 minuter senare är temperaturen 142 grader co2 av 14,2
-3 minuter till 173 grader co2 på 12,2.
Efter detta stiger röktemperaturen till runt 190-95 grader och CO2 blir stabilt vid 12,2.

Så ikväll tog det cirka 10 minuter från elden tändes, tills co2 var stabil vid 12,2 och röktemperaturen var 190 grader.

Mycket sällan förändras Co2 under eldning, kanske + -0,3.
 
I ianKilmister skrev:
Min Tigex50 är nu justerad till 10mm.

Normalt öppnar denna inte alls, ikväll blåser det ganska kraftigt,
öppnar för att stänga då och då, men mest stängt.

Rökgastemperaturen passerar 100 grader co2 är 15,7
-2 minuter senare är temperaturen 142 grader co2 av 14,2
-3 minuter till 173 grader co2 på 12,2.
Efter detta stiger röktemperaturen till runt 190-95 grader och CO2 blir stabilt vid 12,2.

Så ikväll tog det cirka 10 minuter från elden tändes, tills co2 var stabil vid 12,2 och röktemperaturen var 190 grader.

Mycket sällan förändras Co2 under eldning, kanske + -0,3.
I ianKilmister skrev:
Min Tigex50 är nu justerad till 10mm.

Normalt öppnar denna inte alls, ikväll blåser det ganska kraftigt,
öppnar för att stänga då och då, men mest stängt.

Rökgastemperaturen passerar 100 grader co2 är 15,7
-2 minuter senare är temperaturen 142 grader co2 av 14,2
-3 minuter till 173 grader co2 på 12,2.
Efter detta stiger röktemperaturen till runt 190-95 grader och CO2 blir stabilt vid 12,2.

Så ikväll tog det cirka 10 minuter från elden tändes, tills co2 var stabil vid 12,2 och röktemperaturen var 190 grader.

Mycket sällan förändras Co2 under eldning, kanske + -0,3.
Tack för svar, ställde min tigex på 10 mm, efter ca 30 minuter var co2 och spjäll stabila.

En fråga bara, kan du ställa co2 värdet på din panna?
Ställt den runt 12.5%?

Effecta har sagt att jag ska ha min på 13%
Vad rek. Ni?
 
B bergquist skrev:
ack för svar, ställde min tigex på 10 mm, efter ca 30 minuter var co2 och spjäll stabila.
Draget skall justeras till 1-2mmvp (10-20 Pa), dvs hålls en tänd tändsticka mot springan vid dragstabilisatorn så ska lågan sugas in men inte slockna.
 
L lat skrev:
Draget skall justeras till 1-2mmvp (10-20 Pa), dvs hålls en tänd tändsticka mot springan vid dragstabilisatorn så ska lågan sugas in men inte slockna.
Gissar att detta möjligtvis är ok?
30.min eldning

Rökgas 176
Co2 runt 12.8-13.3
Panna 78
Lambda 92%
 
  • Gilla
Wille71
  • Laddar…
Ok, har en annan intressant iakttagelse, min panna efter eldat i cirka 1 timma idag gick mellan 12-15% och tyckte det var lite konstigt, valde då Ann justera dragluckan med ca 3 mm så den ligger på 6-7mm istället, helt plötsligt stabiliserades co2 värdet till konstant 12.8-13-2 kan dragluckan göra så mycket?

Obs pannan har ju inbyggd fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.