Hej!

Returen från element (och laddomat) går parallellt in till både bergvärme IVT Geo 312c och vedpanna (Viadrus), båda skickar ut värmen på ungefär samma ställe ut till elementen.

Detta fungerar bra med bara bergvärmen och även om vi stödeldar lite lugnt med vedpannan utan att använda laddomat eller ackumulatortank. Men stödeldar vi för mycket är jag orolig för att returen in i BVP blir för hög, brukar lugna mig redan vid 50 grader.
1. Hur mycket tål en BVP att ha i returtemp?
2. Vad händer om returtempen blir alldeles för hög, slår den av innan något riskerar att ta skada på ett säkert sätt eller blir det kokta fläsket stekt?

Om vi enbart eldar och vill göra det lite mer optimalt med laddomat och tank till 90 grader så stänger vi av huvudströmmen och två kulventiler för elementvattnet till BVP för att returvattnet annars skulle bli uppemot 80-90 grader. Vore skönt att slippa det också om möjligt så att BVP kan ta över automatiskt sen.

Varmvattnet är kopplat i serie, först genom tanken som värms med antingen vedpannan eller solpanel, sen till BVP.
3. Tar BVP skada om det kommer in 80-90 gradigt till varmvattenberedaren i bergvärmepumpen?


P.S. Jag misstänker att tidigare ägare (avliden) har valt att ha elementvattnet parallellt istället för BVP till VP i serie för att kunna behålla självcirkulationen vid strömavbrott.
 
En enkel skiss hur det ser ut är bra. Allt beror på hur rören är kopplade. En VP mår dåligt av för hög temp. Oavsett fram eller retur, den kommer att lösa ut HT ( högtryck på kompressorn ).
 
Nu har jag ritat upp en skiss, betydligt överskådligare än i verkligenheten:D Tappvattnet ritade jag aldrig in men det går in i slinga i tanken, sen via BVP om så önskas (kulventiler), och ut i till duschen etc.

Diagram över värmesystem med ackumulatortank, vedpanna, bergvärmepump och olika temperaturzoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Mitt största dilemma är egentligen att den externa cirkulationspumpen på BVP (PC1) går så fort huvudströmmen är påslagen, även om önskad rumstemperatur är uppnådd med råge eller till och med värmen är avslagen (konstant viloläge). Jag skulle vilja att den bara är på när BVP kompressorn som den interna pumpen (PC0) gör. Jag hittar inget val för PC1 i servicemenyn.
När PC1 går konstant så får jag sämre cirkulation när jag eldar i VP (?VedPanna) och jag kan dessutom inte stänga kulventilerna till BVP (taskigt mot PC1) om jag vill köra enbart VP utan måste då även slå av huvudbrytaren till BVP vilket känns så där bra att behöva göra. Finns det någon funktion för detta i menyn som jag har missat? Antar att det är en väldigt dum idé att koppla in PC1 på PC0 anslutningarna? (med relä?)

2. Kan BVP fara illa om returvattnet är alldeles för varmt även om vare sig PC0 pumpen eller kompressorn går och det bara passerar i bypass-röret?

3. Kan den ta skada om ingående tappvatten håller för hög temp?

4. Jag är ingen expert men sen jag antar att det borde varit bättre att returen från BVP vore tagen på returen innan den möter laddomatens varma vatten? Och framledningen från BVP skulle kanske hellre gått in efter shunten? Shunten är en 50-tals modell som har fastnat, verkar som den står nånstans i mitten. Men att byta shunten och eventuellt dra om rör är inget jag gör nu under vintern, får blir ett senare projekt i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.