Ser bra ut. Är den tillverkad utomlans tro?
Så länge de gamla grejorna säljer så vill man väl få slut på lagret av gammelpannor först.
Här i Sverige är det ju många som helst köper gammelmodiga pannor.
Förtjänstkvoten på den nya pannan är nog mindre.
 
Men...
Varför Liggande Tuber, ingen Spaksotning?

Den såg ju iaf ganska bra ut, lite kylskåpig men snygg..
 
Tänkte samma sak. Liggande tuber och ingen spaksotning
 
200 liter eldstad och 65 kw? Ska bli kul och se om den kommer upp på varmebaronen.se.
Liggande tuber är väl för att förenkla sotningen.
Jag mailar Värmebaronen och frågar när den släpps i sverige...återkommer.
 
Med Spaksotning så behöver man knappt sota ;)

Hela pannan verkar lite gammalmodig för att vara "ny", fast retro-looken får de ett plus för :)
 
nån som la märke till att om man klickar in på den övre länken sen sidan 3 o zooma in på displayen så står de på svenska på den "panntemperatur"
 
obba skrev:
nån som la märke till att om man klickar in på den övre länken sen sidan 3 o zooma in på displayen så står de på svenska på den "panntemperatur"
hahaha de kanske inte är så konstigt me tanke på att de är en svenskpanna i för sig.
 
ichgary skrev:
Med Spaksotning så behöver man knappt sota ;)

Hela pannan verkar lite gammalmodig för att vara "ny", fast retro-looken får de ett plus för :)
Hur verkar den gammalmodig? (har inte orkat gå genom hela broschyren)

Den ska tydligen släppas nu till sommaren och kommer i några storlekar till.
 
Sen två pluttankar med en konstigt monterad bivalent shunt. Och nån text om att man kan välja flera olika storlekar trots att 65:an är den minsta rent praktiskt.
 
Låga rökgastemperaturer när tuberna är rena iaf! :)

Ännu finns det ingen ny panna som slår ETA eller Fröling. Riktig spaksotning och ingen förbränningskammare eller balja att söla ut med vid sotning. De mest genomtänkta vedpannorna tycker jag.
 
Åskar skrev:
Låga rökgastemperaturer när tuberna är rena iaf! :)

Ännu finns det ingen ny panna som slår ETA eller Fröling. Riktig spaksotning och ingen förbränningskammare eller balja att söla ut med vid sotning. De mest genomtänkta vedpannorna tycker jag.
Finns det både vanlig spaksotning och riktig spaksotning, vad har jag då på min ctc v40,jag fattar inte riktigt ? :confused:
 
kesj skrev:
Finns det både vanlig spaksotning och riktig spaksotning, vad har jag då på min ctc v40,jag fattar inte riktigt ? :confused:
Du har rätt kesj, din har spaksotning och slår värmebaronens nya panna på fingrarna.
Ska bli kul att se dom mindre modellerna när dom lanseras.
 
kesj skrev:
Finns det både vanlig spaksotning och riktig spaksotning, vad har jag då på min ctc v40,jag fattar inte riktigt ? :confused:
Bla min egen Orlan hade en spaksotning där turbulatorerna var för smala jämfört diametern på rökgastuberna, de låg för långt ifrån konvektionplåten i rökgastuberna. Det medförde att några mm sot alltid fanns kvar i rökgastuberna även efter man dragit i spaken.. Det fenomenet har fler pannor än Orlan och det är absolut ingen riktig spaksotning. Hur spaksotningen funkar på din CTC V40 vet jag inte men kom gärna med ett utlägg om den gör rent i tuberna eller inte?

Riktig spaksotning är de pannor som har tajta, precisa turbulatorer som verkligen skrapar rent i rökgastuberna. Bla ETA och Fröling har riktig spaksotning.
 
Redigerat:
Bästa alternativet är motordrivna roterande precisa turbulatorer.
Någonstans har jag sett det eller? med ask/sotlåda under
Nu ska vi inte döma ut pannan före den blir tillgänglig
med "rätt"pris blir den troligtvis en storsäljare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.