Tjena skulle behöva lite hjälp med min vedolux 40. jag får inte den till att brinna redigt. När jag har fyllt den med ved så brinner det bra i typ 30-60 min. Sen känns det som det dör av rökgaserna ligger på runt 100-150 och det bara glöder lite i veden. Detta resulterar i att det tar extrem tid att få någon värme i tankarna. Tacksam för alla tips så jag slipper sitta pannvakt hela tiden
 
V Vedolux 40 ub skrev:
Tjena skulle behöva lite hjälp med min vedolux 40. jag får inte den till att brinna redigt. När jag har fyllt den med ved så brinner det bra i typ 30-60 min. Sen känns det som det dör av rökgaserna ligger på runt 100-150 och det bara glöder lite i veden. Detta resulterar i att det tar extrem tid att få någon värme i tankarna. Tacksam för alla tips så jag slipper sitta pannvakt hela tiden
hur gör du när du tänder ?
 
Nedersta luckan öppen (är alltid öppen för luften såklart) förbigångsspjället helt utdraget och brukar även ha den rätta luckan lite öppen. Sen gör jag en liten start brasa med tidning och stickor, när det tagit sig fyller jag på några mindre bitar och när det tagit sig så fyller jag pannan
 
V Vedolux 40 ub skrev:
Nedersta luckan öppen (är alltid öppen för luften såklart) förbigångsspjället helt utdraget och brukar även ha den rätta luckan lite öppen. Sen gör jag en liten start brasa med tidning och stickor, när det tagit sig fyller jag på några mindre bitar och när det tagit sig så fyller jag pannan
okej, ja för rökgasen ska i alla fall upp i 100 grader innan du fyller pannan.
Kan skicka manualen
Illustration av uppstart med ved i en vedpanna, papper och vedklampar på keramiskt roster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vedolux 40 ub skrev:
Tjena skulle behöva lite hjälp med min vedolux 40. jag får inte den till att brinna redigt. När jag har fyllt den med ved så brinner det bra i typ 30-60 min. Sen känns det som det dör av rökgaserna ligger på runt 100-150 och det bara glöder lite i veden. Detta resulterar i att det tar extrem tid att få någon värme i tankarna. Tacksam för alla tips så jag slipper sitta pannvakt hela tiden
Hjälper det om du rör runt i veden så den trillar ner i botten. För är det inget bränsle nere vid hålet för den omvända förbränningen funkar det dåligt. Jag har liknande problem att veden "hänger" sig och brukar få göra så och då tar det fart och man kan stoppa i nytt. Skulle dock gärna slippa detta extra moment om någon har bra tips. Och veden är torr och väl klyvd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.