Är det någon som har erfarenheter av en vedolux 37?
För och nackdelar?
Hur mycket vatten värmer man med ett ilägg?
 
Min syster har en sån. Har eldat i den ibland när hon varit bortrest. Jag tycker det verkar vara en rejäl och välbyggd panna. Lätt att sköta och sota.

Hur mycket vatten man värmer på ett ilägg vet jag inte exakt. Men det går att räkna ut med någon formel. Du behöver veta pannans medeleffekt och hur mycket ved som ryms i den. Sen kör man lite matte på det så får du svaret. Men jag har inte koll på formlerna och fysiken, men jag vet att det finns många här på forumet som kan.
 
Hej.
Jag har en kompis som har en sådan som han precis fått installerad. Den ser i mina ögon bra ut, som sagt smidig att sota.
Han har bara eldar i den runt tio gånger skulle jag tro.
Verkningsgraden:
http://forumbilder.se/images/8f2010105451P0833.jpg
 
Redigerat:
spaedgris skrev:
Min syster har en sån. Har eldat i den ibland när hon varit bortrest. Jag tycker det verkar vara en rejäl och välbyggd panna. Lätt att sköta och sota.

Hur mycket vatten man värmer på ett ilägg vet jag inte exakt. Men det går att räkna ut med någon formel. Du behöver veta pannans medeleffekt och hur mycket ved som ryms i den. Sen kör man lite matte på det så får du svaret. Men jag har inte koll på formlerna och fysiken, men jag vet att det finns många här på forumet som kan.
vet du hur stor ack tank hon har?
 
3000 Liter
 
spaedgris skrev:
3000 Liter
Vet du hur mycket hon måste elda för att fylla tankarna?
 
Hon sa att det brukade ta ungefär 2,5 ilägg för att värma tanken nu på sommaren när inte huset drar nån värme. Vet inte hur länge ett ilägg brinner, nån timnme antar jag. Sen glömde jag fråga hur kall hon lät tanken bli innan hon började elda, sånt påverkar ju också.
 
Om man jämför med en baxi 30kw så värmer en sån panna mycket mer på ett ilägg??
Det var nån på forumet som mena att en baxi värmer 2500L på ett ilägg
 
koffer skrev:
Om man jämför med en baxi 30kw så värmer en sån panna mycket mer på ett ilägg??
Det var nån på forumet som mena att en baxi värmer 2500L på ett ilägg
Eftersom den rymmer mera ved och har bättre verkningsgrad så säger det ju sigsjälv..

Är väl 50Kw modellen med 185L vedutrymme som värmer 2.5m3 dock, 30Kw har 135L.

Vedolux har runt 100Liter vedutrymme tror jag, dvs väldigt litet. Med en Maxverkningsgrad på 87% så måste det ju vara en ganska gammalmodig panna, eller bara felkonstruerad.
 
87% är ju inte "bara" tycker jag. De få procent som skiljer mellan 87 och 91 behöver man knappt räkna med. Jag tror det skiljer betydligt mer mellan två likadana pannor som har olika ägare. Man sotar olika ofta, har olika torr ved och olika mycket isolering på rör och tankar.

Jag tycker inte man ska jaga verkningsgradsprocent på själva pannan. Bättre lägga krutet på att att ha ett så lättsotat och lättskött system som möjligt . Det gör att man inte drar sig för att sota.

Är man noga med hur systemet är konstruerat i övrigt, har ordentligt med isolering osv så ska man givetvis ta verkningsgraden med i beräkningen. Men att välja en dyrare panna med högre verkningsgrad och sen snåla in på övrigt, isoleringen t.ex, är dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.