Hejsan,

funderade på att bygga ett vedlider till vårt hus, jag hoppas och tror att detta blir ett roligt projekt, lika roligt som den altan som jag byggde ifjol somras (finns bilder under altan sektionen.

Är det någon som har kommentarer bland alla proffs som finns här före man kör igång? Jag tror att en är kanske en ökad lutning på taket, blev lite fel i sketch up:en (när jag skalade om det), men ska ändra det till lite mer (50cm?)

Materialet tänkte jag ha 2" * 6" i bottenplattan, 2" * 4" till stolpar och 2" * 3" till reglar. Sedan blir det gles panel på med mycket luftcirkulation och överblivet plåttak som skydd.
 
  • Vedlider-ram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedlider.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedlider-ram-reglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontan kommentar, kanonbra med två fack för veden. Gissar att du tänkt varva med två års ved?

En sak som är bra att lägga till är skjutport för öppningen till vintern kommer så du slipper få in snö i boden.
 
Har du vänt stolparna åt rätt håll? Ser ut som de har flatan mot lasten?
 
Hej,

jo, jag tänkte ha fack för två årsförbrukningar så att veden hinner torka ordentligt. Har också faktiskt funderat på dörrar av typ hängande skjutdörr, men får se vad budgeten tillåter, i enklaste fall kan man ju sätta för en presenning om man vill.

Hade också lite vilda funderingar om man skulle sätta gångjärn på den låga delen för att kunna öppna taket och lufta mera under sommarsäsongen, men vet inte om det ger mer än vad det kostar?

Jo, vissa stolpar e svängda fel, det e bara lathet i sketch up, ska inte bygga det så ;)
 
Har tänkt samma sak med gångjärn, men då för att smidigt kunna fylla facken med ved från där man klyver, till rätt fack med transportband, kör vidare på den iden, vilda ideer är bäst!
 
Tänk på att det blir mycket vikt på golvet, alltså en god idé att göra det extra stabilt. Kanske en extra bärlina eller dubbla antalet golvåsar.
 
Spännande! Vedförvaring i vår stil! Vad har du för budget på bygget?
 
Det smartaste vedskjul jag sett var byggt ut över en slänt och golvet bestod av galvad gallerdurk på reglar. Taket ((pulpettak) var av svart korrugerad plåt och det fanns generösa ventilationsspalter mellan tak och vägg.
Detta gav optimala torkförutsättningar - så fort solen sken fick man naturligt självdrag genom hela vedhögen.....

/Ingenjören
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.