Har en vedklyv (se bild) som inte vill gå längre en ca 1 minut åt gången. Så här fungerar den:

Jag slår igång klyven och den fungerar som den ska men den slås av efter ca en minut. Det går då att få igång den om man trycker på den gröna knappen men motorn stannar direkt när man tar bort fingret. Man måste vänta i ca 1 minut och sen fungerar klyven igen i ca 1 minut.

Det känns som att det är något motorskydd som slår av men varför gör den det efter en minut (ungefär)?
 
  • Blå vedklyv med gul skyddsbom, visar spakar, motor och spån på verkstadsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den orkar väl en minut innan motorskyddet löser ut. Antingen står motorskyddet inställt på för liten ström, eller också har du ett mekaniskt fel som gör att motorn går trögt och drar för mycket ström
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
vad skedde innan detta fel uppstod?
hård klyvning?
långvarig klyvning under hårt tryck?
 
Du har tappat en fas. Antingen säkringar eller motorlindning.
 
Innan klyven började bete sig på detta sätt användes den ganska länge och fungerade utan problem.

Det jag funderat på är om det är något i hydraulpumpen som gör att motorn inte orkar jobba. Jag får koppla bort pumpen och testa om fenomenet består.

Om motorn beter sig på samma sätt utan pump så borde felet ligga på själva motorn (lindning) eller om felet kan ligga i brytaren? Vad tror ni?

Det kommer alla tre faser fram till klyven som det ska.

Förresten, skulle motorn snurra även om en fas saknades, utan att det skulle bli helt annat ljud och gång?
 
B buildman skrev:
Innan klyven började bete sig på detta sätt användes den ganska länge och fungerade utan problem.

Det jag funderat på är om det är något i hydraulpumpen som gör att motorn inte orkar jobba. Jag får koppla bort pumpen och testa om fenomenet består.

Om motorn beter sig på samma sätt utan pump så borde felet ligga på själva motorn (lindning) eller om felet kan ligga i brytaren? Vad tror ni?

Det kommer alla tre faser fram till klyven som det ska.

Förresten, skulle motorn snurra även om en fas saknades, utan att det skulle bli helt annat ljud och gång?
prova att skruva loss pumpen... Går den fint då=mek.problem, dvs pumpen går trögt.. annars isolationsproblem i motorn =ny motor
 
hsd
1. Byt oljan
2. Byt motorskyddet, om inte 1 hjälper
 
Oljan är bytt och så har jag kopplat bort hydrauliken helt. Problemet består så felet måste vara på motorn eller motorskyddet. Finns det något sätt att kolla vilket? Har inte lust att köpa ett motorskydd för 1000 spänn om det inte är det som är felet...
 
V vinkelväxelhaveri skrev:
Du har tappat en fas. Antingen säkringar eller motorlindning.
Tvivlar på att den skulle gå en hel minut då. De gånger jag varit med om det "durrar" motorn max någon sekund innan skyddet löser.
 
C
Ja, framför allt snurrar inte motorn och "går som den ska" om den inte har alla tre faser. Så det kan vi utesluta.
 
B buildman skrev:
Oljan är bytt och så har jag kopplat bort hydrauliken helt. Problemet består så felet måste vara på motorn eller motorskyddet. Finns det något sätt att kolla vilket? Har inte lust att köpa ett motorskydd för 1000 spänn om det inte är det som är felet...
Lindningarna kan du kolla ganska enkelt genom att ohm-mäta mellan faserna, om du har liknande ohm-tal mellan de tre faserna så är åtminstone motorlindningarna hela (kan fortfarande vara lager eller liknande som gör att den går trögt)
 
J johanfa skrev:
(kan fortfarande vara lager eller liknande som gör att den går trögt)
Kan du koppla loss hydraulpumpen borde du kunna känna om motorn rotera lätt och även provköra den obelastad.

Själva pumpen kan dock gå rätt trögt att vrida runt manuellt och det är nog svårare att säkert bedöma om den roterar som den ska.

Nu killgissar jag supermycket men ren teoretiskt skulle de kunna finnas ett igensatt oljefilter som ställer till det.
 
Hej på er! Nu är problemet löst så jag tänkte återkoppla här på forumet. Jag ringde till tillverkaren som först var inne på att det är fel på matarkabeln. Nix. Då var nästa steg att beställa ett nytt motorskydd då det avgjorde saken. Klyven fungerar nu som tidigare :cool:
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.