Tror att det har blivit övertryck trots att luftskruven är öppen. Elmotorn låter ok men tryckplattan rör sig inte. Någon som vet vad som gått sönder? Lätt att fixa själv?
 
Har du kontrollerat oljenivån?
 
Har använt den några gånger nu i vår. Kollade oljan tidigare och ok. När den började sakta av så kollade jag igen. Helt ok men jag fyllde på ytterligare olja. Men det hjälpte inte. Står i manualen att den kan gå sönder om inte luftskruven släpper ut tryck men det står inte vad som då går sönder.
 
Kan knappast bli övertryck om luftskruven är öppen. Kan tänka mig att många har glömt att öppna luftskruven utan att nått har gått sönder.
Jag gissar att det är fel på reglaget. Vill betona att jag gissar.
Försök att se även om det inte är så lätt att båda reglagen fungerar. Förmodar att det är tvåhandsfattning.
 
Redigerat:
Ok tack för idén. Jag skall kolla det. Vet inte exakt hur men jag får experimentera lite.
 
Om inte pumpen låter annorlunda så pumpar den nog som den skall.
Det finns väl någon reglage med hydraulventiler och någon sorts automatik för att köra kolven tillbaka?

Började den gå sakta eller bli svag kan väl packningen inne i kolven gått sönder så oljan läcker förbi?

Hydraulscheman är väl inte riktigt mitt område men funkar det där…? :rolleyes:
Elektrisk kretsdiagram, delvis visar motordriftkoppling, strömbrytare, säkringar och jordanslutning, sidnummer 23 av 108.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://manuall.se/scheppach-hl650-vedklyv/
 
Nu har jag lite olika tips. Tror att nästa steg blir att demontera vedklyven från spaken och inåt. Kan bli intressant!
 
blackarrow blackarrow skrev:
Om inte pumpen låter annorlunda så pumpar den nog som den skall.
Det finns väl någon reglage med hydraulventiler och någon sorts automatik för att köra kolven tillbaka?

Började den gå sakta eller bli svag kan väl packningen inne i kolven gått sönder så oljan läcker förbi?

Hydraulscheman är väl inte riktigt mitt område men funkar det där…? :rolleyes:

Lite pinsamt är det här. Men det var reglaget till hydralventilen som spökade. Längst ut på spaken sitter ett iskruvat handtag. Handtaget hade gänget ut sig och då tog spaken i skyddsplåten. Alltså var det bara att skruva in handtaget och köra på. Det var allt. Tack för er tid.
[bild]

[länk]
blackarrow blackarrow skrev:
Om inte pumpen låter annorlunda så pumpar den nog som den skall.
Det finns väl någon reglage med hydraulventiler och någon sorts automatik för att köra kolven tillbaka?

Började den gå sakta eller bli svag kan väl packningen inne i kolven gått sönder så oljan läcker förbi?

Hydraulscheman är väl inte riktigt mitt område men funkar det där…? :rolleyes:
[bild]

[länk]
 
U urban.rickne skrev:
Lite pinsamt är det här. Men det var reglaget till hydralventilen som spökade. Längst ut på spaken sitter ett iskruvat handtag. Handtaget hade gänget ut sig och då tog spaken i skyddsplåten. Alltså var det bara att skruva in handtaget och köra på. Det var allt. Tack för er tid.
(y)
 
Har problem med att när jag kört ut klyven så är det ingen återgång på den
eller att den går tillbaka efter ett tag om jag rycker i spaken. Byt olja inget läckage
 
Hej kolla att spaken inte tar i bakvägen alltså inte får fullt utslag. Hade själv detta enkla fel efter att ha slagit i skyddsplåten runt spaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.