:)Vedklipp fungerar det? Jag använder främst bok och ek men undrar om vedklipp är stark nog, de flesta vidio visar vedklipp som skär björk.
 
Har en klappi, den tar allt har aldrig märkt att det skulle gå svårare med något annat trädslag
 
Dom fungerar bra om man gör kortare ved, fungerar dåligt om man gör 50cm ved.
 
Det är förmodligen också færste vedklipp kan ta mer än 30 cm bok
 
Namdil skrev:
Dom fungerar bra om man gör kortare ved, fungerar dåligt om man gör 50cm ved.
Hur fungerar den dåligt med 50cm ved?
 
Den spräcker inte vedklabben, när klyvkilen dras ut så sugs klabben ihop, speciellt om man har lite klenare ved då är den helt värdelös
 
Namdil skrev:
Den spräcker inte vedklabben, när klyvkilen dras ut så sugs klabben ihop, speciellt om man har lite klenare ved då är den helt värdelös
har du hört? eller äger du en vedklipp? vilken modell har du/ har du testat?
 
Namdil skrev:
Den spräcker inte vedklabben, när klyvkilen dras ut så sugs klabben ihop, speciellt om man har lite klenare ved då är den helt värdelös
Det är helt riktigt att klabben "sugs ihop" och det beror på att stocken har spruckit mycket längre än vad som behövs för just den klippning som genomförs just då, vilket sker på andra sidan om klippbladet. Försökte göra en bild på det hela nedan.
Att klabben sugs ihop igen förutsätter ju att den har spruckit :) och det gäller både klen ved och tjock ved. Här finns faktiskt en liten fara som inte är direkt kopplad till själva klippverktyget. Om man vilar handen på stocken när man kör tillbaka klyvbladet så går stocken ihop och då kan handsken och i värsta fall handen också fastna i stocken och det är inte vidare kul. Men det är mycket beroende på vilket träslag man kör för tillfället. Gran, björk och al uppför sig mycket olika när de spricker.
 
  • vedklipp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
d^_^b bra beskrivning !
 
Det var en PW-klipp som jag har haft till två årsved fungerade lika dåligt i slutet av april som i slutet av maj så nu har jag köpt en Kisa superkombi, så vi får väl se om jag blir mer nöjd med den.
 
Min hemmabygda klipp funkar då bra till 50cm ved, fast klyvkilen på den är bred, kanske det som är problemet om den inte klyver ordentligt?
 
Det är möjligt, för mig och min granne fungerade den allt annat än bra, PW-klippen alltså
 
hvorfor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.