Så fort jag släpper startknappen så stannar motorn. Ngn som ver vad som kan va fel? Se film
 
  • Gilla
candreas
  • Laddar…
Det är nollspänningsutlösning, har det varit strömavbrott får inte kapen starta själv.

Endera har ”startknappen” gått sönder eller så behöver startknappen nolla för att låsa men får inte nolla.

Har det fungerat tidigare i det uttaget med den kabeln?

Protte
 
S S1875 skrev:
Så fort jag släpper startknappen så stannar motorn. Ngn som ver vad som kan va fel? Se film
Kan vara motorskyddet som är trasigt
 
prototypen prototypen skrev:
Det är nollspänningsutlösning, har det varit strömavbrott får inte kapen starta själv.

Endera har ”startknappen” gått sönder eller så behöver startknappen nolla för att låsa men får inte nolla.

Har det fungerat tidigare i det uttaget med den kabeln?

Protte
Den hände plötsligt, har fungerat tidigare i samma uttag och med samma kabel.
 
K klorena skrev:
Kan vara motorskyddet som är trasigt
Eller motorn som blir för varm för du utlöser motorskyddet
 
Knappen är kass! Hade samma fel på min stensåg, sitter ett motorkydd i knappen som kan paja vid hög belastning. Bara beställa ny hos återförsäljaren du köpt maskinen hos eller googla på nummret som står på knappen och handla. (Glöm inte dra ut kontakten innan du pillar ut knappen).
 
  • Gilla
S1875
  • Laddar…
G
Är inte motorn lite ovanligt högljudd? Är det trefasmotor, isåfall kanske en av de tre säkringarna till uttaget har gått?
Om så är fallet kanske det är just den som ska dra kontaktorn och skapa hållkretsen.
Vad är det för fabrikat på vedkapen?
 
Redigerat:
G Gooli skrev:
Är inte motorn lite ovanligt högljudd? Är det trefasmotor, isåfall kanske en av de tre säkringarna till uttaget har gått?
Om så är fallet kanske det är just den som ska dra kontaktorn och skapa hållkretsen.
Vad är det för fabrikat på vedkapen?
Det är endast en enfas
 
G
Då lutar det nog åt att start eller stoppknappen är problemet.
 
Jag röstar också på att knappen är kass. Det är lätt att ta reda på. Jag har sett liknande hos kunder flera gånger. Dra ut kabeln ut uttaget och lossa det som behövs för att inspektera knappen hela vägen runt. Eller bara byt den och hoppas. Ibland är de genomskinliga och man kan se om något tagit skada, men oftast är det bara svart plast. I min erfarenhet är skadad knapp fallet i typ 9/10 fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.