Vad ska man välja? Vedkap eller motorsåg.

Ska kapa och klyva massa stockar. Vissa är väldigt grova.

Har Vedklyv som klyver allt. Har bensin motorsåg.

Köpa vedkap eller använda motorsåg?
 
Jag kör med en rejäl elkedjesåg hemma på vedbacken, tyst snabbt o smidigt då man slipper lyfta o knöla med de lite större stockarna. Lättare än bensinsåg och inga avgaser, kedjan är ganska smal vilket gör att den snabbt och lätt arbetar sig igenom även stora stockar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Ok.

Vedkap är inget då?
 
Vedkap är väl bra om man bara har lagom klena o lätta stockar i mycket stora mängder. Skulle inte byta bort min elkedjesåg mot en vedkap..
 
Håller med magnetens, vedkap är kanon när man har smalare och längre bitar. Bara att mata på en "kubblängd" och vicka upp gungan.
Men är stocken stor och tung blir det mer jobb och motorsågen är att föredra.
 
Håller med ovanstående. Kap kör man om man har lätt trä som är enkelt att flytta. När jag kör stora stockar kör jag med min elmotorsåg. Den är kanon. Men det är ju svettigt då med! :)
 
Det får vara ganska grovt för att ta med motorsåg tycker jag. Vedkap och transportör är ganska skönt för då flyttar sig veden från där man står och man får lite annat flöde. Körde med två transportband, en kap och två klyvar samtidigt hos en kompis, då är faktiskt ganska kul. Hos mina föräldrar som har vedmaskin så kör vi mest ved från första gallring, det som är grovt och inte blir massaker eller timmer säljer pappa till ett värmeverk.
 
Rund_skruvad skrev:
Tja man kan ju säga att detta är en kombo.
[länk]
Ser dock inte så säker ut....
 
Rund_skruvad skrev:
Tja man kan ju säga att detta är en kombo.
[länk]

Det va en snygg, välgjord och genomtänkt historia, förutom då just säkerheten... ;)
Jag aldrig i helvete stått med en årsved med en sådan.....det är iaf säkert
 
Beror mycket på vilka dimensioner och volymer man har att jobba med...

Om man tar reda på allt från träden är en kombination av kap och motorsåg bäst.

/ATW
 
Håller med föregående talare. Om man regelbundet lagar ved så behöver man både vedkap och kedjesåg. Vedkapen går mycket fortare till klenare saker men grova stockar orkar man inte lyfta och kapen sågar ändå inte igenom dom.
 
Det ena utesluter inte det andra....min vedkap med 600mm hårdmetall klinga kör jag upp till ca 15cm över det blir det motorsåg....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.