Vi önskar sätta in en kamin vid en innervägg och vårt hus är byggd på platta - vi får alltså ingen enkel lösning på att dra in tilluft. Ärdet korrekt att värmeeffekten uteblir om man kör tilluft från rummet? Finns det lösningar på att ta utelluft via taket?
 
Värmeeffekten borde inte utebli.. Dock kan det vara svårare att få fyr i kamin. Lika så kan det ryka in.

Får man bara uppvärmen i skorsten så borde det inte vara några problem.. Men innan det så..

Sånna här saker beror ju även på ventilationen, vilket typ man har & så..
 
Jag har mekanisk frånluft. Från folk man känner har man hört att det inte ska bli något vidare - men frågar man säljarna, så är det inget problem (såklart).
 
Jo det är ju framför allt vid Frånluft ventilation pump eller inte som det är knepigast.. Bäst är ju att få ett rör som kommer in genom golvet..

Ni måste änndå inte bygga om golvet? Tänkte att golvet kanske inte är gjort för 200kg kamin eller nått?

Då kan man ju dra ett rör i golvet & ut genom fasaden.. Dock är det bra att rådfråga sotaren först så det blir rätt gjort.. Sotaren brukar bli glada när man ringer så de slipper underkänna en installation..

Naktdelen att ta det genom taket är att luften i röret som kommer genom taket blir ju varm och varmluft vill stiga.. så det blir lite att motverka. Ger kanske inte 10 poäng av 10 möjliga..
 
jag citerar mig själv från ett annat forum där det var på tal med inneluft eller uteluft till kamin/kassett och energiförlusterna ;

"engagerade mig i liknande frågeställning, hur mycket förlorar jag på att ta inneluft istället för uteluft för förbränningen, och lyckades hitta en intressant siffra från jag tror det var en kassett-leverantör;
Det är förbränningsluften som man helst kunde kört med uteluft ur energisynpunkt då den annars tas in via ventilerna med utelufttemp. Förlusten blir ju den effekt som krävs för att "på nytt" värma den luft som man tagit in. De flesta kassetter eller insatser ligger kring 20-35m3 förbrukning per timma. Vid -5 grader ute och 36m3 inneluftförbrukning angav de att energiförlusten blev 300W / timma. Om man räknar med att kassetten (i mitt fall) ger ca 7kW, så tappar man alltså 4% effekt pga jag kör med inneluft. Jag ser det som marginellt.
Sen får man säkert någon liten fördel av att förbränningsluften är 20 grader istället för -5."

"Ett annat intressant perspektiv, är att om man skall följa rekomendationerna kring husventilation, så skall man ventilera hela husets luft 1 gång varannan timma. För min del innebär det på 180m2 mellan tummer och perkfingeret 180x2,4/2= ca 220m3 per timma.
OM man då förbränner 20-35m3 extra per timma pga man använder inneluften som förbränning , så är det bara ca 10-15% mer än vad man ändå hade ventilerat bort enl rekomendationerna.
Alt. så kan man ju med mekanisk ventilation sänka flödet medans man eldar, motsvarande vad man förbränner bort, och vips så kostar det inget att använda inneluften. "

ang problematiken med undertryck så upplever jag det inte som ett bekymmer, jag kör med frånluftsvärmepump. Om uppstarten inte går smidigt (det ryker in) så öppnar jag snabbt balkongdörren, låter den stå uppe tills elden tagit fart, sen är det inga problem. (uppstartsproblem har jag sällan)
 
Douglas; man tackar. Det var lite mer svart på vitt.

I övrigt; vi kan bara ha ventilen på andra sidan av rummet mot där kaminen står - kommer då det bli drag mellan kamin och ventil? (borde väl inte bli mer drag än mellan ventil och frånluftsventil i t.ex. badrummet?)
 
Har ni långt till ytterväggen då? Har ni golvvärme? Annars kanske man kan tänka sig att bila upp en ränna i betongen, lägga ner ett tilluftsrör, lappa igen och då få tilluft utifrån?
Helst skall man nog försöka få ner tilluftsröret under isoleringen så att man inte drar kalluft genom betongplattan.
 
En liten fundering: är det inte bättre med lagom kall luft till kamin/eldstad för att den innehåller t.ex. mindre fukt och isåfall så borde det bli mer syre per m3 luft?
I en bilmotor så strävar man ju efter att få in kall luft, typ en turbomotor med laddluftkylare, skall det rejsas så kyler ju en del ner laddkylaren med kolsyresläckare för att få bättre effekt= bättre förbränning.
Eller är jag ute och cyklar.....

Sen borde det ju vara bättre att värma luften inne i kaminen istället för att dra in kalluft i rummet vilket kyler väggar, golv innan den kommer till kaminen?
Eftersom en hel del värme försvinner ut i skorstenen, så borde det ju vara bättre att använda en del av den värmen inne i kaminen och värma luften med istället för att ta av värmen i rummet att värma luften med som senare skall in i kaminen och sedan försvinner den med.
 
Om man kör in varmare förbränningsluft så ger kassetten mer effekt, det blir inte alls någon effektförlust att köra med inomhusluft. På riktigt stora pannor så är det inte ovanligt att förvärma förbränningsluften för att optimera förbränningen. Det enda bekymmer som jag ser är att det kan ge lite drag.
 
Om man kör in varmare förbränningsluft så ger kassetten mer effekt, det blir inte alls någon effektförlust att köra med inomhusluft.
Ja, iom att luften inte måste värmas upp.

Men, kallare luft innehåller mer syre = bättre förbränning

Jobbigt det här :)
 
Det blir inte bättre förbränning med kallare luft, kallare luft kyler bränslet, tro mig. Det är fastbränsle man eldar, inte finfördelad vätska i det här fallet. Givetvis måste den utsugna luften ersättas av ny kall som måste värmas upp, men iochmed att kaminen ger ungefär motsvarande effektökning så spelar det ju ingen roll. Det blir bara lite extra ventilation. Så tycker då jag iallafall. :)
 
Var bara en liten fundering.......
 
Har installerat en Contura braskamin och man kan välja om man ska ta inluften från ute eller inne. Jag valde att ta den utifrån och fick en eloge av sotarmästaren vid besiktning. Lyssna med de som säljer kaminen och gör installationer.
 
Vore det inte smart att om man vill ta tilluften utifrån och har långt till en yttervägg... varför inte bara gå rakt upp till vinden?!

Då borde det inte bli några probem med kallras invändigt samt att du får ju den fördelen att du ventilerar vinden bättre om du suger ur den ca 30m2 i timmen...
 
Då måste du säkerställa att den alltid suger framför allt på Vintern, eller är 100% tät när du inte eldar. Varm luft stiger eller vill i allfall det så det är nog inte så lätt att suga ner luft från vinden. Där i mot kan du ganska lätt läcker upp varm & fuktig luft på vinden.. Vilket kan kondensera..

Jag skulle inte våga göra så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.