I dag blev det 30 minus och min moderna vedkamin har jobbat hårt hela morgonen med att få upp värmen i huset.
Jag tycker inte om att elda på annat än fullt drag trots att jag har flexibelt stålrör isolerad med vermiculit i skorstenen,
men i dag drog jag ner draget till bra under hälften och vilken skillnad,-kaminen värmer dubbelt så mycket nu.
Man kunde tro att en kamin är mest effektiv när draget är på max. men min teori är att med fullt drag försvinner mycket av värmen upp i skorstenen före den hinner att värma upp själva kaminen.
Jag brukar få 25 grader i rummet där kaminen står, men i dag med minus 30 ute har tempen inte blivit mera än 23 grader.
Med strypt drag är tempen åter igen 25 grader, så teorin verkar hålla vatten.
Det blir möjligen samma princip som i en gasol ässja. Om den brinnande gasolen åker för snabbt ut ur ässjan så går man miste om mycket värme.
Finns det någon här som har samma erfarenhet med sin vedkamin?
 
Redigerat:
Jag tänker att när du tillför mer luft så kyler detta både kaminen och du använder mer av den varma luften i rummet.

Läs manualen för din kamin och se vad tillverkaren rekommenderar, tror inte det är fullt drag hela tiden!
 
Jag tillför förbränningsluft rakt in under min stora täljstensugn (enda värmekällan i drift).

Så eldandet i denna påverkar inte alls den noga injusterade luftomsättningen i huset ombesörjt av FTX.

Kan ju inte elda upp goa varma inneluften.
Värst var det med öppna spisar.
Så kom kakelugnarna.
 
J jespgrun skrev:
Jag tänker att när du tillför mer luft så kyler detta både kaminen och du använder mer av den varma luften i rummet.

Läs manualen för din kamin och se vad tillverkaren rekommenderar, tror inte det är fullt drag hela tiden!
Det stämmer nog. Enligt manualen skall luftspjället vara 40% öppet.
 
Jag kör kaminen med kanske 50-75% av Max första 30-40min, sen kyper jag ner till kanske 15-20%. Då kommer hettan, det blir en stor mängd glödande kol.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Jag kör kaminen med kanske 50-75% av Max första 30-40min, sen kyper jag ner till kanske 15-20%. Då kommer hettan, det blir en stor mängd glödande kol.
Har samma erfarenhet,-att glödande kol värmer mera än lågorna.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Svårt att hålla igång en glödhärd av björkved typ 5 timmar på morgonen och 5 timmar på kvällen.
 
H Hybro skrev:
Svårt att hålla igång en glödhärd av björkved typ 5 timmar på morgonen och 5 timmar på kvällen.
I södra Norge eldas det med ek, vilket ger en glödbädd som varar mycket länge och värmer bra.
Björk ger inte så långvarig glödbädd, men är bättre än gran, furu och annan mjukare ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.