Jag tänker sätta in en liten vedkamin (45x30x40 cm) i vår stora öppna spis, bara parkera den där på sina fötter och dra upp rör några meter i befintlig rörstock. Men alla som jag snackat med hötter med fingret - för det här är inte ALLS så enkelt som jag trodde! Efter koll med räddningstjänst, stadsbyggnadskontor och mail till en sotare som jag inte kan få tag på live (förvånade...?) har jag kommit fram till att detta ska anmälas hos stadsbyggnadskontoret eftersom jag ändrar eldstaden från öppen till sluten eld, besiktigas av sotare och godkännas, och att det är enormt komplicerat vad gäller hur långa rör jag behöver pytsa på upp i den befintliga rökgången... Finns det någon här som kan ge mig lite input innan jag ger faderullan i hela projektet...? Man får ju grilla över öppen eld i öppna spisen, men måste man ha tillåtelse från kommunen för att vippa in bananerna i foliepapper också...? Är det SÅÅÅ himla farligt att sätta en liten järnkamin inne i eldstaden med rök-rör upp i skorstenen och stänga in elden i en järnkamin...? Eller är det jag som är korkad och inte fattar hur komplicerat detta är...? :surprised: :-[ Alla bidrag mottages med tacksamhet!!!
 
Som jag har fattat det så blir rökgas tempen högre om du sätter in en kassett.kamin

Då måste man kolla så att skorstenen klarar detta.Det brukar den göra.
Finns lite info här kanske
http://www.novator.se/bioenergy/wood/B9.pdf

Mvh Andreas
 
Andreas - har läst all info som du skickade! (impad själv!:)) Men min lilla vedkamin passar liksom inte in t ex på "Gjutjärnskaminer" i din länk. Den jag tänker sätta in är inte alls så avancerad, bara en liten gjutjärnslåda med en kokplatta, en lucka på framsidan ( med en inbyggd öppningsbar luftspalt) där man eldar in i ett öppet utrymme -och inget mer. Inga avancerade grejor i stil med "exempel på kamin" i din länk där varm luft leds runt åt olika håll. Men jag fattar din poäng; Det blir varmare i rörstocken med även denna lilla kamin än om man bara eldar rakt av. Fast din länk talar om inbyggnad osv. Jag hade bara tänkt dra upp röret en bit i rörstocken där det får stå för sig själv fritt mitt i rörstocken (som är ganska rymlig) - och sedan inget mer....Jag mitt nöt trodde att det var bara att peta in det hela i befintlig anläggning, eftersom det här måste vara mindre farligt än öppen eld... Men jag glömde nog vilket land jag bor i... :) Tillstånd, sotare, anmälan kommun, farligt...! :)) Om man mot förmodan skulle vara lite busig; Vad kan hända? Bränner jag ner kåken med allt vad där tillhör...? (inte så bra...) Spricker rörstocken av värmen och skickar giftiga gaser upp på andra våningen (där svärmor bor...)?Det här börjar bli riktigt spännande! :p
 
Morsan - utöver din snygga avatar lyckades du hitta en tråd som jag letade förgäves efter! TACK!!! - Dock - sotare, kommun, brandskydd osv - tog de inte upp där om jag nu inte blivit blind också...
 
Sillastryparen skrev:
Morsan - utöver din snygga avatar lyckades du hitta en tråd som jag letade förgäves efter! TACK!!! - Dock - sotare, kommun, brandskydd osv - tog de inte upp där om jag nu inte blivit blind också...
Nja, min tanke var att du kunde skicka dem direktmeddelande och fråga ;)
 
Om man "stryper" förbräningsluften så kommer rökgastempen att öka. Men om du inte tätar rökröret som du stoppar upp i skorstenen så borde den suga luft där som blandar ut rökgaserna. Svårt det där...
Jag fick inte sätta in en kasset för sotarn i min öppna spis då jag hade isolering som låg mot skorstenen på vinden. Man vill ju inte det ska börja brinna där...
 
Jag snackade med sotarmästaren idag, och jag måste bygga för rörstocken runt rök-röret så att det blir tätt (!). Jag ska höra med en plåtslagare om jag kan få gjort en skiva med ett lagom hål för rökgången, och sedan skruva den i taket på eldstaden så det täcker för ordentligt. Sedan ska han inspektera det hela, och tar 1000 spänn för den titten... (vedkaminen kostar 1200...) När jag frågade om inte en sådan skiva blev perfekt hylla för en massa skit som rasar ner genom rörstocken (kanske brännbara saker också) tyckte han att jag ju kunde montera en skjutlucka i plåten så jag kunde göra ren den på ovansidan... Och det hela ska vara lätt att plocka bort också ,  - "för när vi kommer och sotar ska  allting vara nermonterat..."
*suck* Någon som har en billigare lösning än plåt och plåtslagare för att täta rörstocken? Det måste ju vara något som inte är brännbart eftersom det kommer att befinna sig 25 cm ovanför vedkaminen...
Tack alla för era tankar! :)
Och Morsan - NU vet jag... ;)
 
Funderar på Minerit men den brandsäkra är troligen bra mycket dyrare än plåt :-/
Jaså du, NU vet du ::) mer än jag gör iaf :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.