Jag är helt ny på vedeldning. Har dock införskaffat en snickarbod som värms upp med en vedeldad varmluftspanna. 90% av veden är spill från snickeriet. Jag funderar nu kring hur jag på enklaste och mest effektiva sättet ska kunna hantera detta. Idag samlas allt spill i lådor som sen töms/staplas i en stor hög under ett plåttak i anslutning till huset (den streckade ytan på bilden). Virket är helt torrt när det hamnar under taket och det är skyddat mot regn och snö, så det behövs inte torkas innan jag eldar med det. Utrymmet där veden lagras består bara av jord som "golv". Ytterdörren är 9x21, dvs standardstorlek, inget extra brett.

Vad jag vill göra är att:
1) Snabbt och enkelt kunna få spillet ut från snickeriet till vedhögen.

2) Snabbt och enkelt kunna få in en större mängd ved från vedhögen till rummet precis bredvid pannrummet så att jag snabbt och lätt kan lägga in mer ved utan att behöva gå ut igen.

3) Jag vill gärna att det ser snyggt och prydligt ut.

Min första tanke var att ta bort jorden och lägga plattor och sen köra in och ur veden på SJ-pall med pallkragar. Det föll bland annat på att ytterdörren är för smal, gången med ved för smal och dessutom hindrar tröskeln att man kan köra effektivt med handtruck.

Istället tänkte jag att halvpallar med pallkragar som körs med säckakärra borde kunna vara effektivt o se ordnat ut. De fylls snabbt och enkelt i snickeriet, rullas enkelt ut o sen enkelt in igen till vintern. Dessutom borde det väl räcka att skyffla bort lite jord och sen återfylla med stenmöjl (eller kanske är något annat material lämpligare) som padddas - det borde man kunna köra en säckakärra på? Vad tror ni om den iden? Andra förslag?
 
Daniel_N skrev:
...Jag funderar nu kring hur jag på enklaste och mest effektiva sättet ska kunna hantera detta. Idag samlas allt spill i lådor som sen töms/staplas i en stor hög under ett plåttak i anslutning till huset (den streckade ytan på bilden)...
Bilden ja ;)

Men det låter väldigt ambitiöst med pallvis med ved för att värma en liten snickarbod.
Fast jag vet ju inte hur stor omfattningen på ditt snickeri är, och hur stort uppvärmningsbehovet är.
Eller för den delen, hur mycket spill du producerar, så du får ta mitt svar för vad det är :)

När vi fick vårt hus byggt tog jag hand om allt "avfall".
Gips-spill hamnade på tippen, det mesta av mineralulls-spillet på en grannes garagevind, och träspillet kapades upp och lagrades hemmavid för senare eldning. Nu efter fyra år är nog allt uppeldat, fast det tillkommer ju lite nytt då och då.

Vi stuvade allt spillvirke i banankartonger, som blivit över från den senaste (sista?) flytten.
Lätta att lagra och lagom stora att bära in till kaminen.
Varför inte börja i liten skala innan du bygger ut det ultimata logistiksystemet?
 
Tack för input! Bilden kommer här: ImageUploadedByByggahus.se1406072903.029953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickarbod är lite i underkant, det blir både mycket spill och är behov av mycket ved. Bananlådor borde dock vara fint till småbitar, lämpliga att tända med.
 
Vad tror du om att börja med att vända på "Ytterdörr"?
Alltså om vi säger att den är högerhängd nu, vända till vänsterhängd, utifrån sett.
Skulle väl göra det lite lättare att komma "upp" till vedförrådet.

Bananlådor borde dock vara fint till småbitar, lämpliga att tända med.
Det är min förbannelse.
Trots stor fin täljstenskamin kan vi knappt tända den förrän det är för varmt inne.
Har nog inte eldat sedan mars nu :confused:
 
KnockOnWood skrev:
Vad tror du om att börja med att vända på "Ytterdörr"?
Alltså om vi säger att den är högerhängd nu, vända till vänsterhängd, utifrån sett.
Skulle väl göra det lite lättare att komma "upp" till vedförrådet.


Det är min förbannelse.
Trots stor fin täljstenskamin kan vi knappt tända den förrän det är för varmt inne.
Har nog inte eldat sedan mars nu :confused:
Vända på dörren kan vara bra. Men då blir det jobbigare när jag ska ut med spånsäckarna (de ska till höger). Å andra sidan bär jag säckarna och har ju som sagt tänkt rulla veden så vänd dörr känns ändå smart.

Ingen annan som har input?
 
Då försöker jag med en korkad idé till :surprised:

Skjutdörr.
Håller själv på att bygga en sådan till ett litet stall/hönshus.
Mer komplicerat än man kan tro :)

Eller bara vända dörren så den blir inåtgående.
 
Jag använder en enkel metod att transportera ved som funkar utmärkt för de ca 25 kubikmeter jag eldar årligen: blå ikea-kassar av den större modellen. Ju fler dess bättre.
De är slitstarka, lätta att lassa och lossa. Lätt att anpassa bördan efter bäraren. Bökig ved såsom små spillvirkesbitar låter jag gärna ligga i ikeakassar tills de eldas.

Vanligen räcker det med en kasse på vardera axeln men när behovet är större i smällkalla vintern lastar jag på ett antal på en vedvagn, typ säckakärra eller pulka.

Jag ska skaffa ett ok så att lyftande och bärande blir mer ergonomiskt, i övrigt är jag nöjd med arrangemanget.
 
Vi kör in vår ved i två soptunnor med hjul på, de gröna i plast ni vet. Vi har pannan på dass inne i huset så man har ju begränsat med plats och man vill ju inte ha vedbös överallt. Jag vet inte om det är en lösning för dig men en idé att spinna vidare på kanske?
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vedpanna på dass var den bästa idén jag hört på länge: "jag ska bara gå och -hrrpf- se till pannan lite"

Påminner om en gammal handbok i att bygga (ute)dass, där ett tips var att lägga dasset i riktning mot vedstapeln. Det gav pigorna en bra förevändning och det fattades aldrig ved till köksspisen!
 
Och det bästa är att jag når att lägga i ifrån dassholken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.