För ett tag sedan fick jag låna en jättesmart vedhållare (håller alltså ved på plats när man sågar). Svårt att beskriva, det var någon sorts käftar som man hängde i en stående trädstam, därefter stoppade man änden på långvedet man skulle såga in i "käften", som anpassade sig till stockbredden och sen var det bara att såga på. Mycket enklare och smartare än en vanlig sågbock.

Han köpte det på en loppmarknad. Nu undrar jag om någon här på forumet vet var man kan få tag på en sådan "vedhållare" (eller vad det nu skall heta ??).
 
En bild säger mer än tusen ord. ;)
 
en sån var med i tidningen "gör så här" med hänvisning till en dansk hemsida. har tyvärr ej tidningen kvar.
 
Jag tror att jag har sett någonting liknande på Lantmanna. Om jag inte minns fel så var det en sorts sågbock som höll fast långveden med hjälp av dess egen tyngd, fast den här manicken var fristående, tror jag... Kolla på Lantmanna.
 
Hej
Såg en sån på Granngården som väl kanske är samma sak som Lantmanna. Jag tror att det var Stihl som hade den.(I varje fall stod den vid deras Motorsågar och var beige och orange)
Den verkade supersmart tycker jag/ LOB
 
Ja, jo, jag menade såklart Granngården. :)
 
Tycks mig minnas att jag såg en sådan på K-rauta häromsistens. De verkar finnas överallt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.