Hejsan,

Har just flyttat in i ett hus om 250m2 där det finns en effecta vedpanna och 3m3 acc. Bra isolerat.

Nu kommer ett par luddiga frågor, och det kanske inte finns bra svar på alla. Har provat att söka, men inte hittat riktigt vad jag söker efter.

1. Hur många kubik granved kan jag räkna med att jag gör av med per år? Bor i göteborgstrakten.
2. Hur mycket ved gör ni av med på ett år?
3. Jag har fått hem 150 6m stockar runt 20-30cm i diameter, detta ska göras om till 50cm ved snart. (vedprocessorkörningsdags yeay!), hur många kubik travat kan jag räkna med att detta blir?
4. Jag tänkte torka veden i garaget. Det är på runt 105m2, så jag borde få plats med en del. Det är delat i två delar, god ventialtion. Vågar jag fylla upp den ena halvan med ved, eller kommer veden börja mögla?
5. När kan jag börja använda veden om jag travar upp den för torkning nu? Om det inte går att säga exakt, hur kan jag själv se att den är torr nog?

Det var nog allt för nu :) Hoppas jag inte tråkar ut er med mina amatör-frågor.

Mvh

Stefan
 
Några svar kanske du hittar här ;)

I övrigt svar: 1. Inte mer än 30; 2. Senaste 2 åren ca 15 kubik/år. 3. Det är en J...a massa ved det. Det är 113 kubikmeter i fast mått baserat på 20 cm tjocklek vilket innebär att det säkert är över 250 kubikmeter i stjälpt mått. Det är väl över 10 års konsumtion i min panna. 4. Vet ej hur bra ventilation ditt garage har. 5. Den viktiga torkperioden är mellan mars och maj, kanske juni. Det går således att elda ved i augusti som man huggt på vintern och klyvt i mars. Som jag har det nu torkar jag veden i två perioder innan jag eldar.
 
Redigerat:
Det blir nog svårt att få veden torr, då som sagt den bästa torkningsperioden är förbi...
Dock tycker jag man inte ska misströsta för det. Ved ska vara bra sur för att inte brinna, det kanske inte blir den allra bästa effekten men varmt kommer det att bli.

Se till att ha väldigt bra ventilation i ditt garage då veden innehåller en hel del fukt, utomhusstapling under ett enkelt tak kan vara att föredra och endast stapla in en mindre del i garaget för torkning. Sedan kan du ha en liten stapel i pannrummet som torkar bra och ha torr ved att starta brasor med.

Min Morfar som hade god tillgång på torrved men en ingen ackumulatortank la alltid in ett par surklumpar björkved som låg och brann under natten...;)

/ATW
 
Pratade med han som kört hit stockarna. Tydligen var den ganska vältorkad som den var. Och det skulle tydligen fungera att kapa upp den och låta den torka i något kvartal innan eldning :)
 
Hur många lastbilslass körde han hem till dig?
113 fastkubik är ganska många lass.
 
Namdil skrev:
Hur många lastbilslass körde han hem till dig?
113 fastkubik är ganska många lass.
Har egentligen ingenting med det ursprungliga ämnet att göra, men hur mycket massaved brukar det gå på en timmer bil?

Hur mycket på bilen och hur mycket på släpet? Funderar på att köpa för massapriset dyrt men man slipper betala för luft...
 
Namdil skrev:
Hur många lastbilslass körde han hem till dig?
113 fastkubik är ganska många lass.
Det var 4 lass tror jag. Lite "småpinnar" som han tyckte :) Orkar inte lyfta de större stockarna, så det blev "kvistar" (läs diameter på mellan 15-25 cm typ)
Vart fick du 113 fastkubik från? Någon avancerad uträkning?
 
wedge73 skrev:
Har egentligen ingenting med det ursprungliga ämnet att göra, men hur mycket massaved brukar det gå på en timmer bil?

Hur mycket på bilen och hur mycket på släpet? Funderar på att köpa för massapriset dyrt men man slipper betala för luft...
De brukar nog ta ca 35-50 m3 fub beroende på virkets vikt om de lastar lagligt.
Något mindre på bilkasten än kastarna på släpet, kanske 30/70 bil/släp
 
Det kan aldrig vara 113 fub. enligt mina beräkningar är det max 30m3fub.
Radie*radie*3,14*längd*antal.
1dm*1dm*3,14*60dm*150=28260liter/1000=28,26m3fub.
 
Håller med marcem, det kan inte bli mer än 30m3 om de är 20 cm i diameter och är de 25 så blir det ca 45m3.
 
Hur många kubik staplat borde det bli då?
 
marcem skrev:
Det kan aldrig vara 113 fub. enligt mina beräkningar är det max 30m3fub.
Radie*radie*3,14*längd*antal.
1dm*1dm*3,14*60dm*150=28260liter/1000=28,26m3fub.
Sicken klant jag är. Glömde att dela diametern med 2. Givetvis är det ca 28 m3 fub. Omvandlingsmåttet till travat mått är ca 1,78 men eftersom jag räknat galet en gång i denna tråd så avstår jag att multiplicera 28 med 1,78. Dessutom är detta inte hela sanningen eftersom det finns en del finesser på järnspettet. Det går dock att förkovra sig mer i detalj här (som också finns i länksamlingen på min hemsida).
 
Redigerat:
stew skrev:
Pratade med han som kört hit stockarna. Tydligen var den ganska vältorkad som den var. Och det skulle tydligen fungera att kapa upp den och låta den torka i något kvartal innan eldning :)
oklyven ved torkar inte den rutnar inifrån
 
2an skrev:
oklyven ved torkar inte den rutnar inifrån
Hur kommer du fram till detta?

Om jag fäller ett träd, och låter de ligga på backen i 5 år då ruttnar de upp, men om jag lägger upp de från marken så torkar de först. Hört talas om syrefällning?
 
2an skrev:
oklyven ved torkar inte den rutnar inifrån
Mja... Inte enligt han som körde dit veden iaf. Och han kan sin sak, det kan jag lova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.