På vår befintliga friggebod sitter idag ett rätt sunkigt vedförråd som jag tänkte bygga om.

Lite frågor dock.

1. Spontana reaktioner på min skiss? Bara slängt ihopa hur min grundtanke är.
2. Veden kommer staplas på den låga delen och kanske ut en bit på sidorna. Allt regelmaterial är tänkt i 2'3. Mest för jag har en massa över från annat. På golvreglarna är det tänkt och lägga trall. Funkar den tanken med och stapla ved på? Hur tätt bör reglarna, eller bärlinorna om man nu vill kalla dom det, läggas?
3. Skiten ska stå på lecablock. Förankra i dessa eller ej? Utan ved kommer det ju inte väga särskilt mycket...
4. Under blocken. Extremt stenig mark. Räcker det och komma ner en bit och bara palla upp med några betongplattor, eller är det bäst och använda grus oavsett?

okej. Skissen då.

12_6098.jpg
 
...är det är på tok för klen golvkontruktion!

Vänd på alltihop först och fråga dig själv hur många kbm ved har du tänkt att förvara där inne?

Då kan man ju mera se vad behovet är utifrån vikt/last
 
Ungefär det svar jag väntade mig och är ju mest det jag är rädd för.

Har frågat mig frågan redan och svaret blev att det på den låga sidan, på en yta av ca 2m*1m*1.5m (bdh) alltså blir 3kbm. Staplat då, vad man nu kallar det. Efter lite sökande insåg jag att 1kbm lätt kan väga 5-700kg. Därav min post.

Hur räknar man på en konstruktions hållfasthet, eller belastningskapacitet för en viss yta?

Kan även säga att jag gärna vill ha utrymmet under tillgängligt. Utrymmet under förrådet fungerar nämligen som "lager" till vprör, rännor m.m, har ingen annanstans och göra av allt. Eftersom marken sluttar så är det inte mer än en dryg dm mellan marken och förrådet på andra gaveln.

Tacksam för ytterligare synpunkter och ev. förslag.
 
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/151741-foerankring.html

och min post #2 Spänviddstabellem

Jag är ju inte konstruktör/ingenjör på hållfasthet så jag kan inte säga bu eller bää med något att hänvisa till just med dom laster du tänkt ha i dtt förråd. MEn med lite räkneskap och sunt bondförnuft kan man väl höfta lite.

Du ska ju inte skicka förrådet till månen ;) så vi behöver väl inte raketforska.

Ska kolla/räkna lite.........

Om nu ingen annan med skola hinner före och säger hur du ska göra.

MEn marken under är ju inget som verkar vara problem i allafall
 
Bärlinan (kan man väl kalla den), som sitter på husgaveln. Jag skulle nog sänka den så att takbalkarna vilar på den och du behöver bara fixera balkarna i sidled.
 
Tocke skrev:
[länk]

och min post #2 Spänviddstabellem
Tackar för det. Blir dock inte riktigt klok på hur jag ska räkna om det för min beräknade "last".

Googlade runt lite och hittade en applikation som verkar intressant, även om man måste räkna om till metriska värden manuellt. Har inte lyckats förstå innebörden av "shear force".

http://www.engexp.com/calculators/mini/Wood_Beam.swf

Dom har dessutom ett helt gäng andra "appar" också...gratis. Bara ett tips till den som vill..

http://www.flbengineering.com/exos/widgets.cfm?selection=88#all

Amatörbyggaren skrev:
Bärlinan (kan man väl kalla den), som sitter på husgaveln. Jag skulle nog sänka den så att takbalkarna vilar på den och du behöver bara fixera balkarna i sidled.
Helt säker på att jag ritade in taksparrarna, eller reglarna så de vilar på bärlinan... så det är tanken :)
 
Du vill ju använda det virket du redan har...vilket jag förstår

Jag tycker du ska koncentrera dig på/beräkna ytan som ett förråd... och sedan förstärka den yta där du tänkt att ha veden/lasten.

Marken under är av sten säger du och jag tror du skulle använda dig av "primärbärverk" dvs stående reglar/pelare från mark och mot undersidan av golvregeln...som en "domkraft"...hänger du med?.

Seden måste dessa (för du måste ha ett gäng) låsas/stabiliseras av vågräta/alt diagonala reglar.

Typ om du håller en tändsticka mellan tummen och pekfingret så kan du lätt bryta av den...men om du gör samma och du tar din andra hand...klämmer tumme och pekfing precis på mitten av tändstickan och stabiliserar tändstickan kan du aldrig bryta av den
 
Jepp. Förstår hur du menar :)

Syns kanske inte så tydligt på skissen, men har placerat ut extra reglar "längst ut", just för förstärkning. Men varför snåla... det är väl bara och gödsla på med lite extra reglar. Såvida det inte blir FÖR stabilt och starkt så det exploderar :p

Skämt åsido.. tack för hjälpen. Kikade du på länkarna? Har inte själv hunnit kolla närmare, men verkade finnas en del bra grejer...
 
Om nu nu skall bygga bjälklaget med 2"x3 och har gott om dem så kan du lägga dem med 20 cm mellanrum. Eller slå ihop två på höjden med bräder på sidan. Fullösning men om du har materialet och inte vill köpa nytt....
 
Jamen ta lite från takbjälkarna och lägg i bottenbjälklaget istället! c/c 60 verkar onödigt tätt för taklag. m v h
 
Kanske du kan skita helt och hållet i att ha golv och istället bara ha lösa reglar så veden kommer upp från marken. Det har funkat för oss och veden har ändå varit torr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.