Hej,

Har just påbörjat att gräva för plintar till mitt vedförråd som jag ska bygga nu i sommar inspirerad av peppe76 i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/88071-vedlider.html
Mitt vedförrådet blir väldigt likt detta fast på 35 kvadratmeter och med 2 meters innerhöjd som lägst.

Hade redan gjort ritning och allt och skaffat plintar när jag i samband med grävstarten började göra en liten överslagskalkyl på vad ved väger...

Räknar med att ha 20 kubikmeter travad ved som mest i varje fack. Har jag barrved med 30% fukthalt så blir 20kubik ca 7 ton, om det är relativt nyfällt och har en fukthalt på 50% så väger det nästan 10 ton... och detta bara i ett fack...

Har läst en hel del inlägg här på forumet runt plintar och många hänvisar till Thorstensons tabell men den handlar ju mest om altaner och liknande.

Har tänkt bygga bjälklaget med 45x195mm enligt bilden och använda 15 plintar.

Nu börjar jag undra om det verkligen räcker. Har ni på forumet någon åsikt om detta?

Mvh
Lennart
 
  • Vedförråd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en ytterligare fråga som jag inte heller hittar svaret på.

Jag har betongplintar med två bandjärn som sticker upp i vilka man fäster bjälklaget. Ska bjälklaget vila mot betongplinten med syllisolering mellan eller ska man fästa dem i bandjären så det blir mellanrum mellan bjälklag och plint?

Mvh
/Lennart
 
vila mot plinten med syllisolering mellan.
 
Tack för svaret!

Har dessutom bestämt mig för att dimensioneringen jag valt måste var klart tillräcklig.

/L
 
Det där kommer funka finfint. Många använder ju tompall med klent virke till och travar ved på från golv till tak och pallarna håller.

Se sen till att du gör två fack så du enkelt kan varva veden vartannat år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.