Hej.

Orkar inte leta i forntidstrådar så jag ställer frågan rätt ut nu:

Vi har en tomt som vi ska bygga på inom ett par-tre år. Idag står det en stuga på tomten, som är 20 m2, med bygglov.
Min tanke var att riva stugan, då den är fallfärdig, och bygga ett vedförråd på samma ställe. Har 70-80 björkar på tomten som jag hade tänkt ligga under tak och torka. Lika stort och högt som stugan, fast bara ett tak, typ som en Carport.
Skulle detta vålla några problem hos kommunen t.ex. Iofs så är det ju lätt att riva skiten vid trubbel, men ,men.

Mvh Gustav
 
Föreslår att du bara bygger om stugan!
Annars krävs rivnlov o bygglov.
Ett alternativ är att bygga en friggebod.
 
Hemmakatten
För att riva stugan behöver du rivningslov. Du behöver även bygglov för att bygga ett vedförråd.
Du kan inte heller bygga en friggebod utan bygglov. För att få bygga en bygglovsfri friggebod krävs att det finns ett bostadshus på tomten. man kan alltså INTE bara bygga en friggebod.

Så antingen kan du söka om rivningslov för stugan och bygglov för ett vedförråd eller så kan du låta stugan stå kvar och bygga en friggebod/vedförråd om max 15kvm minst 4 meter från stugan.

Har man bygglov för nybyggnation av hus kan man under byggtiden (maximalt 5 år) sätta upp de tillfälliga bodar som krävs för bygget, tex verktygsförråd, manskapsbod mm.

Att bara bygga utan bygglov kan straffa sig, både ekonomiskt (straffavgifter) och sedan när du ska söka bygglov för riktiga huset. Jag skulle ringa och prata med kommunen, att få rivningslov och nytt bygglov för vedförråd/friggebod kostar nog inte mer än en tusenlapp eller så.
 
Ok, tack för svaren. Men om man skulle bygga taket exakt, likadant som det gamla, skulle det behövas rivnings/bygglov ändå?
 
Hemmakatten
Ja, så fort du river så pass mycket att det kan anses vara en ny byggnad så behöver du rivningslov/bygglov.
Men, är det nåt stort problem att begära detta av kommunen?
 
nä. iofs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.