Jag blev med hus relativt sent förra året och köpte veden så sent som juni och blev tvungen att trava in den direkt efter leveransen pga utrymmes skäl.
Nu har jag börjat elda med den veden och upptäcker att den är ganska rejält möglig. Nu undrar jag vad jag gjorde för fel, så jag inte upprepar sama misstag.
Är det absolut förbjudet att trava in ved som ens är lite fuktig?

Nu beställde jag veden (färdigkluven) i januari och den har legat under tack i några veckor nu. När törs man trava in den?

//Janne
 
Veden bör huggas under vintern och sedan torka utomhus under vår och sommar. Sedan är det inga problem att lägga den i en (ventilerad) vedbod. Ytterligare ett års torkning skadar inte om man vill ha riktigt torr ved.
 
Träden bör fällas under vintern, eller på våren innan lövsprickning /savning. Sedan beror det på. Ju tidigare man kapar och klyver desto bättre, normalt gör man detta Mars-April i mellansverige. Björkved är bra om man klyver ASAP, nävern är extremt "tät" och dessutom är det lättare att klyva den innan den börjat torka. Barrved kan utan problem vänta litet på klyvning, den klyvs lättare efter litet torkning.

Sedan beror det på vad man menar med inomhus....

Ligger den kluvna veden kastad i en hög ventileras och torkar den iofs bättre än om den är staplad. Men har man en luftig vedbod behöver det inte vara ngt problem att trava den direkt efter klyvning....
Är vädret solig och torrt torkar den kanske bättre ute, men bäst är nog en "vedbod" med tak men utan väggar. eller en "carport" i söderläge... Det är ingen vits att ha veden ute om det regnar.....

Vi har inte haft några problem med ved som kluvits i mars/april och sedan lagrats i en (dragig) vedbod, då är den faktiskt ofta tillräckligt torr att elda med redan samma höst. Men ett år till är aldrig fel.

Idealt sett tror jag på detta:


Klyv veden i Mars/April. Låt den ligga kastad i en hög under tak men utan södervägg under våren, stapla under sommaren och använd den ligga över nästa vinter/vår/sommar sen är den klar... (kräver litet framförhållning att fixa veden för år tre redan år 1 iofs). Ta sedan in veden några dar innan den skall brännas och lagra den i rumstemperator/pannrum några dagar till en vecka innan den eldas....Då blir den knastertorr....
 
Ja, det är verkligen förbjudet att trava in ved som är fuktig. Det var mycket fuktigt ute i somras. Din vedbo är kall och inte ventilerad riktigt bra?

Nu får du inte täcka veden på sidorna. Högen måste ventileras ordentligt. Vinden måste få blåsa fritt igenom högen.
 
2 års torktid är det optimala, men har man inte utrymme för så pass stora mängder är klyvning så fort som möjligt i början på det nya året bäst och sedan låta veden ligga ute till midsommar innan instapling, men även här stötte jag på patrull som nybliven vedklyvare. 50 kubik travad ved blir en hel del i "hög", en hög som blir svår att få till att ligga på pall etc. för bästa lufting underifrån.

Så vad jag gör nu är att köpa hem 3meters längder, lägga dem med luftig botten och sedan lägga takplåt över för att slippa väta under höst/vinter. Då torkar stockarna ur något och det gör att vedklabbarna redan börjat torka något innan klyvningen. Sedan klyver vi nu och staplar direkt in i vedboden så luftigt som möjligt.

Fungerade bra med veden som klövs förra våren och eldades i oktober, skall köpa fuktmätare och se, riktigt optimalt är det inte men som sagt har man inte utrymmen så får man göra det som är näst bäst :)


Vänl,,,
 
Jag har bara kastat in min ved i vedboden hur som helst när jag kapat och kluvit den på våren och den funkar bra att elda med framåt vintern, dock så staplade min bror all sin nykluvna ved i sin vedbod ( första gången med egen ved i den egna vedboden och blev lite över ambitiös) hans ved alls färdig torkad när han skulle ta och använda den, tur att en annan har stor vedbod och mycket ved....
 
Jag hugger på vintern.Klyver till påsk.Veden får ligga ute till midsommar då jag radar in i den ved boden som är lufftig. Aldrig nått problem med fuktig ved.

Nått att tänka på i ved boden är att man måste ha luft mellan raderna.
Har sett folk som packar in den och då torkar den naturligtvis inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.