Halloj där.
Fick hem en del ved som ny husägare så sågade jag upp den och hade den färdigklyvd till påskas. Den har legat ute och gottat till sig staplad under rak himmel (det mesta).
Började plocka in veden då det mesta kändes torrt (knackade veden mot sig) men nu senaste 2 veckorna har det fan i mig regnat konstant o massa ved är helt svart och dygnsur.. Är det kört eller kommer jag hinna torka den ute??


I värsta fall har jag lite plats i pannrummet och stapla upp någon kubik där och sätta ner en AC (avfuktare)? Eller vad hade ni gjort?
 
Jag tror du har större risk för mögel i källaren som följd av att ta in den nu.

Pressening på, luft på sidorna och vänta några veckor.
Så hade jag gjort om jag inte hade en väldigt luftig källare.
 
  • Gilla
Riggson och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Du har alltså inget vedförråd? Isåfall:bygg ett!
Att torka veden inne med avfuktare låter dyrt och dåligt. Nej, ut och bygg så hinner veden torka hyfsat till oktober. För var den redan torr iinnuti, torkar den snabbare denna gång. A och O, är att veden får tak över huvudet. Stapla den luftigt.
 
  • Gilla
Riggson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Jag har ett vedförråd där jag redan har påbörjat ta in det som jag hann innan all jäkla regn. Jag har även ett vedskjul under tak litet sådant där jag får plats med 3 rader på bredden (hur brett bör jag ha det mellan varje rad? Räcker 5-10cm? Så kan jag iaf få lite skydd på med ved .D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.