Är det någon mer än jag som är klar redan nu med nästa och nästnästa års ved?

Lite skryt men redan innan Februari är tillända är vedbo´n totalt sprängfylld med ved. 85 löskubik ligger inkastad och bara väntar på att få torka till sig riktigt bra.

Helt sanslöst egentligen att i Dalarna kunna stå ute i slutet av Februari i 8 graders värme iklädd t-shirt och hugga ved.

Men jag klagar inte!

Apropå travad eller stjälpt ved, stämmer det som gammelgubbarna säger att veden torkar bäst när den är hullerombullerkastad?

Min vedbod är något överdimensionerad kan man säga och inte har jag behov av att spara utrymmet medelst stapling så latmasken har tagit över och nu ligger veden kastad. Har jag gjort rätt eller fel?

Välventilerad vedbod förövrigt som det blåser friskt igenom.

www.viksbergsgard.se
 
huller om buller är det ju mer luft i. Om det är huller om buller från ett transportband som stått precis under klyven, och därmed tagit med alla små stickor, bark och annat "bös" så blåser det ju inte så bra genom högen.
 
Huller-om-buller i en stor hög för att han inte orkade stapla gjorde en jobbarkompis förra året, när han sedan kom på att han kanske skulle ha staplat veden istället så var det fullt med mögel inne i vedhögen :(

Är osäker på om han hade högen inom eller utomhus...
 
Jag gjorde mycket ved förra året så jag klarar mig nästa vinter oxå. Har tagit ner 10-15 träd på tomten som ska vedas i år.Det är det enda
 
Ingen risk för mögel här inte...Vedboden är ordenligt byggd utan blött golv, veden som kluvits är

http://www.blocket.se/vi/13924277.htm?ca=6_s

Helt perfekt ved, halvtorr redan när den kommer, avbarkad vilket ger minimalt med skräp och i färdigkapade kubbar som passar mig perfekt. Kanske max 15 % som jag behövt ta fram motorsågen till. Dessutom billigt som bara den.
 
Mikael_L
Se där.
Då var det tur att du inte köpte panelen, att elda med... :D

För det här var väl ännu billigare ....
 
Mikael, det vet du väl att låga priser är min paroll...:)

Helt suveränt att slippa stå där med motorsågen i flera timmar bara för att kubba.
 
Jesca_j skrev:
Huller-om-buller i en stor hög för att han inte orkade stapla gjorde en jobbarkompis förra året, när han sedan kom på att han kanske skulle ha staplat veden istället så var det fullt med mögel inne i vedhögen :(

Är osäker på om han hade högen inom eller utomhus...
Inte så att han täckte med en pressening eller liknande?
Sen skall den inte ligga direkt på backen, en eller två sj-pallar under är lagom.
 
Jag har nästa vinters ved klar snart med. Köper av en i närområdet. Köper kapad, kluven och staplad gran/tall-ved. Det mesta är relativt torrt och säljaren hjälper tll med att lasta. Priset är 200 kr/kubiken. så nästa års ved kostar mig 4500 kr och jag lastar bara på och av sen var det klart!
 
Don82 skrev:
Jag har nästa vinters ved klar snart med. Köper av en i närområdet. Köper kapad, kluven och staplad gran/tall-ved. Det mesta är relativt torrt och säljaren hjälper tll med att lasta. Priset är 200 kr/kubiken. så nästa års ved kostar mig 4500 kr och jag lastar bara på och av sen var det klart!
Det var ett mycket bra pris!!!

Bauhaus Västerås försökte sälja björkved på helpall, i lagom stora kartonger. 1 travad kubikmeter per pall. Till det facila priset av 1195:-

Dyrare än el, olja osv per kwh....

Sen insåg de det omöjliga och försöker nu sälja för 500 per pall. Var lite sugen på att skambjuda en trehundring och köpa på mig 100 kubik eller så. Ganska skönt att ha veden fädigplockad i kartong och bara plocka in i brasorna.
 
Trodde inte det var sant först. Har köpt på mig knappt 25 kubik. Det är väl bara att handla så länge han vill sälja ved!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.