Hej!

Jag har några frågor ang.vedeldning och ackumulatortank. Pannan är en Albinpanna (kanske från 80-talet?) samt en tillhörande ackumulatortank.

Det går ju fortare att värma upp ackumulatortanken om jag väntar att sätta igång shunten och cirkulationspumpen, vill gärna värma upp tanken på snabbast och bästa sätt, till runt 80-90 grader i toppen av tanken (vilket verkar vara ett bra riktvärde?) Men när bör jag sätta igång cirkulationspumpen, alltså vid vilken panntemperatur? Brukar idag sätta igång pumpen när pannan är 60 grader, men om jag väntar längre så kanske tanken blir varmare fortare? Tänker bara vad som är säkert så det inte börjar koka i pannan?

Sen hur gör ni andra, hur lågt låter ni temperaturen på tanken sjunka innan ni eldar igen? För att fortfarande hålla en basvärme? Värmesystemet i huset är endast vedeldning, och huset har en boarea på 150 kvm.
 
  • Gilla
Reinmanz
  • Laddar…
Normalt sett har man en laddomat, den går så länge det brinner. Eldar gör man när det behövs. Man lär sig hur ofta det behövs beroende på väder. I bland hinner det bli rätt kallt i tanken, i bland eldar man fastdet är hyfsat varmt för att man vet att värmen inte räcker till nästa lämpliga tillfälle att elda.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.