Jag och sambon planerar att såsmåningom bygga ett Älvsbyhus. Är det någon som vet om dom är villiga att konvertera det vattenburna värmesystemet med Värmepump till vattenburet med Vedeldad panna?

I så fall hur mycket extra kan en sån operation gå loss på? Är det nån som gjort en dylik konvertering?

Tanken med vedeldning är att få bättre drift ekonomi samt att det finns gott om skog att hugga ut där vi vill bygga ( i min hemby utanför Umeå)
 
jorgenwanman skrev:
Jag och sambon planerar att såsmåningom bygga ett Älvsbyhus. Är det någon som vet om dom är villiga att konvertera det vattenburna värmesystemet med Värmepump till vattenburet med Vedeldad panna?
Det tror jag att jag törs svara NEJ på utan vidare spisning ;)
Den konverteringen får du nog räkna med att göra själv isf.
Dessutom hade du tänkt ha den vedeldade pannan i tvättstugan :-/ eller planerar du ngn. form av kulvert från ett fristående garage eller dylikt?!
Men vad är det eg. du behöver konvertera, förutom själva värmepumpen till en vedeldad panna förstås (är ingen vedeldningsexpert ;))?

Vi har ju fjärrvärme i vårt hus (krav från kommunen) och där "plockade" ju Ä-hus bort värmepumpen och gjorde avdrag för den, så det kanske går att göra så om du köper pannan själv, men tänk på att huset behöver värme ganska omgående vid leverans av modulerna då tidsschemat är "tight" och värmen ska kopplas på redan dag 2, för att påbörja uttorkning innan målning och tapetsering.

//Christina.
 
Givetvis så behövs väl inga komponenter konverteras. Bara värmekällan som skall bytas ut.

Min tanke är att bygga A-hus garage med enkelport på 37,8 kvm osm inhyser bilplats och förråd. Tanken var då att inreda delar av det till Pannrum. Och det skall isåfall vara brandklassat givetvis. Och garaget kommer att vara vidbyggt.
 
Hej där!
Ursäkta om jag lägger mig i debatten, men jag har ytterligare en fråga ang. att installera
vedpanna som värmekälla i ett prefabricerat hus.
Hur påverkar det värdet på huset?
Kan huset bli mindre attraktivt just för att folk inte har tillgång till ved eller helt enkelt
inte orkar fixa ved?
Eller blir det kanske t.o.m. mer attraktivt?

Någon som har efarenheter att dela med sig av?

Ola
 
Förstår inta varför du måste ta bort frånluftsvärmepumpen för att köra värme, går ju utmärkt att kombinera dessa 2.
Skönt att ha lite komplement med värmepumpen när du inser hur mycket arbete och slit som ligger bakom vedeldning om du nu inte redan vet det....
 
jorgenwanman skrev:
Jag och sambon planerar att såsmåningom bygga ett Älvsbyhus. Är det någon som vet om dom är villiga att konvertera det vattenburna värmesystemet med Värmepump till vattenburet med Vedeldad panna?
Du har inte tänkt ha någon form av återvinning alls då?

Vad jag förstått så är det vanlig att man kombinerar ved/pellets-pannan med ett FTX-aggregat. Och det kan man ju fråga sig hur villiga de är att sätta in ett sådant?
 
Hur det ska funka har jag ingen aning om. Jag tänkte bara tanken att man skulle kunna få bättre ekonomi med vedpanna. Hugga ved och slita i skogen samt tända brasa för att få varmvatten vet jag hur man gör. Men hur det ska kopplas med mojänger hit å dit har jag inte satt mig in i.
 
Hej!

Har nyligen byggt älvsbyhus och har kombinerat värmepump med pellets. Har pannan i fristående garage med kulvert in. Fungerar hur bra som helst. Har fortfarande kvar värmeåtervinningen. Elpatronen fungerar numera enbart som "backup" ifall det blir driftstörning. Med en dockningssats från Nibe kopplas pelletspannan och värmepumpen ihop. Det går även att köra med ved om man känner för det. På sommaren är det tänkt att värmeåtervinningen ska värma tappvattnet. Det innebär att pelletspannan kan slås av under sommaren. Det bästa av två världar!

Älvsbyhus gör inte denna konvertering utan det får du själv ta hand om.

För nybyggare har man även möjlighet att få skattereduktion med maximalt 15 000 kr. Detta gäller endast i samband med nybygge och installation av biobränslesystem. Panna för vedeldning går också att få om du har en ack.tank som är 18 ggr förbränningsutrymmet i pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.