Förra året var jag på besök i norra Rumänien, ute på landsbygden (fantastiskt!).

Där hade de vedeldade varmvattenberedare i badrummen, jättebra - vattnet blev ordentligt varmt och räckte till dusch åt 4 pers och dessutom värmde den upp badrummet också. Riktigt mysigt dessutom med sprakande kamin inne i badrummet.

De såg ut ungefär som en lite ålderdomlig "vanlig" rund varmvattenberedare, fast under vattentanken var det luckor där man stoppade in veden.

En sådan vore ju inte så dum som komplement till den vanliga, särskilt på vintern! Då kunde man kanske kunna kosta på sig att bada oftare och dessutom värma upp badrummet lite extra.

Är det någon som sett något liknande i Sverige?
 
Hi hi, jag tror nästan du pratar om ett accumulatortanksystem värmt med en vedpanna.
Åtminstone när du hänvisar till
Då kunde man kanske kunna kosta på sig att bada oftare och dessutom värma upp badrummet lite extra.
 
Jo, principen är väl densamma antar jag (vet mkt lite om ackumulatortankar), men det här var ju en ganska liten grej, mest som en hög cylinder med två luckor nertill. Ungefär som en liten, rund kakelugn alltså, fast i metall och med vattentank upptill istället för rökgångar.
 
Sara_B skrev:
det här var ju en ganska liten grej, mest som en hög cylinder med två luckor nertill. Ungefär som en liten, rund kakelugn alltså, fast i metall och med vattentank upptill istället för rökgångar.
Det finns en rökrör inne i den vattentanken och det är rökgaser som värmer vatten ;). Det set ut som rör-i-rör tank med vatten i den ytre cylindern. Denna badugn värmer vatten och badrummet eftersom det finns ingen isolering ovanpå  :). Själva eldstaden brukar vara liten och det tar en stund innan man får varmt vatten från kranen. Diameter ca 50cm och högt upp till taket. Ingen dum lösning om man  vill värma vatten med kol eller ved. Det är tänkt att värma vatten och bada direkt men ej att spara till dagen efter därför ingen isolering ;). Vanligt i hus med kakelugnar då det inte finns några radiatorer i badrummen och rummet värms bara vid baddags. Siktningen i tanken är tydlig och man kollar med handen på tanken hur mycket vatten man har kvar ;). Inga pumpar,termometrar eller ens nivåmätare behövs. Växte upp med en sådan lyx i huset :).
En enkel och fungerande lösning för sommarstugan utan el?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.