Det är så att jag har börjat vela va det gäller vår gamla bastu som nu skall återställas. Jag har hela tiden varit inne på att sätta dit ett elaggregat, men nu funderar jag lite på att istället använda mig av ett vedeldat aggregat istället (det var det som fanns i original från 70-talet, men som nu inte funnits på tio år).
Om jag köper ett vedeldat vad tillkommer då? Kan jag bara koppla på den på den gamla kanalen som använts tidigare, eller måste allt göras från början så att säga.
Har precis börjat fundera på detta o därför är allt nytt, men jag skulle vilja komma igång med projektet snart, då bastu är efterlängtad.
Anledningen till att jag börjat avvika från elaggregatet är att jag upptäckte att jag inte har några platser kvar i proppskåpet, vilket förmodligen skulle innebära en rejäl kostnad om man skulle lösa det, men har inte kollat upp det. Någon som har en aning vad det skulle kunna gå på?

Hoppas ni har möjlighet att hjälpa mig lite på vägen.
 
Om du inte använder skorstenen idag och den inte är kontrollerade så ska det göras och det kostar lite det oxå. Vi har funderingar på att göra en kombination av ved och el då man kan snabba på uppvärmningen med el medans veden ger en "go" värme.
 
Skorstenen används bara för utsug av köksfläkten och inget mer, så jag får nog kolla den. Skall ta hit sotaren o kolla den andra skorstenen då vi skall börja elda i den öppna spisen, vilket inte blivit gjort på länge, så då kan han ju kolla båda. Men om han säger att det är ok, är det då bara att koppla in aggregatet i den gamla kanalen?
Vad är det som sotaren kan anmärka på o vad kan det kosta att fixa det?
 
Hemmakatten
Bastuugnen, beroende på vilken typ du köper, behöver ha (olika för olika fabrikat) säkerhetsavstånd till brännbart material. Om golvet är av trä behövs förmodligen även en golvplåt.

Men självklart skall du ha en vedeldad basut. Det är så mycket skönare!! Det tar inte mer än ca 30 minuter att få upp värmen i en mindre bastu(dvs. inte mycket längre än med ett elaggregat).

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.