G
Byggde mig ett rejält vedbord som kommer att hålla länge.
Tänkte att det skulle gå mycket snabbare att lägga up 5 m ved på¨en gång och slippa hålla på och rulla av veden från gafflarna.
Tänkte först använda mig av ett rullbord där rullarna är 50 cm långa och själva bodet ca 2,5 m långt.
Skall ta bort en 3 rullar från rullbordet och sätta fast på vedbordet ca 10 cm nedanför kanten.
Gjorde bordet 92 cm högt.2,70 m brett och ca 3 m långt.
Tänkte att någon annan kunde använda ideen till att göra egna bord.
Tog mig ca 8 timmar att snickra ihop bordet.
Och framför allt,bordet kommer alldrig att vika sig.

vedbordkraftigtbv6.jpg
 
Byggde själv denna enkla vedbänk (För långved & virkesrester) kapar sedan veden med elkedjesåg till ca 35cm..
 
  • VEDBÄNK.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GR_B: Det ser bra ut, har du någon vedmaskin efter detta bord?
 
G
Hyr en vedmaskin under en helg.Pris ca 900:-.
Det enda jag skall kompletera bordet med,är 3 rullar.Skall först prova med rullbordet och se hur det fungerar.
 
Jag byggde vedbord av pallställagedelar som var överblivna här, det blir bara platt paket när det är hopplockat och väger knappt nåt alls och är fortfarande helt och stadigt efter 50 kubiks misshandel.

Ställagedelar är otroligt starka och finns hos skrothandlarna eller större firmor i drivor. Fördelen med dom är att man lätt flyttar bordet för hand och lagrar det som platt paket. Tyvärr har jag ingen bild på det.
 
G
Inga problem med att lagra det.Så fort jag är klar med veden så lånar jag ut det tills nästa gång jag behöver det.
Praktiskt och bra.
Skulle jag inte lånat ut det så hade jag gjort ett hopvikbart bord i klenare dimension,men nu behövde jag inte det samtidigt som jag blev av med järnskrotet som bara låg i vägen.
Detta bord kan man misshandla hur mkt som helst utan att det går sönder.
Behöver inte smyglägga ned 3 m (eller vad jag nu får på gafflarna)när jag lägger på med lastmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.