Hej,

Jag går i tankarna på att fixa till min trötta vedbod i sommar. Jag har ett problem som jag skulle vilja lösa innan jag gör något större omtag.

Vedboden står nedanför en sluttning av berg, vilket har resulterat i att det rinner ner vatten till panelen. En hörnstolpe har blivit skadad av just detta. Hur löser man detta på ett bra sätt?
 
  • Vatten skadat rödmålad vedbod med grått vågigt tak intill sluttning, med synlig fuktskada vid hörnstolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd vedbod med skadad hörnstolpe vid sluttning och berg, vattenskador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vedbod med vattenskador vid hörnstolpe nära en sluttning med berg och fallande löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad hörnstolpe och vattenskador i en vedbod med synligt rötangrepp och gammalt virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräver ut ner till 10 cm under boden, Kapar ner panelen till ca 10 cm ovan befintlig mark eller byter panel, sätt en plåt som går från botten på gropen och ca 10 cm ovan bortkap. Sen ska det vara luft och åter luft i en vedbod, så glest mellan panelen ( min 5 cm ) ska det vara runt om. Kolla även upp botten så den inte har ruttnat den med.
 
Z Kimbj skrev:
Hej,

Jag går i tankarna på att fixa till min trötta vedbod i sommar. Jag har ett problem som jag skulle vilja lösa innan jag gör något större omtag.

Vedboden står nedanför en sluttning av berg, vilket har resulterat i att det rinner ner vatten till panelen. En hörnstolpe har blivit skadad av just detta. Hur löser man detta på ett bra sätt?
På bilden från insidan ser det ut som att boden står på en ganska rejäl och hög grundmur av sten, det är bra! Gräv fram grundmuren från utsidan av boden så att den blir blir blottlagd (gör alltså ett dike runt din grundmur). Gräv diket i alla fall lika djupt som grundmuren, helst lite djupare om du vågar utan att riskera att grundmuren kalvar. Lägg ned en dräneringsslang i diket runt grundmuren och återfyll med lämpligt dränerande grus, typ 8/16 eller liknande. Se sedan till att framgent hålla undan jord och annat bös som vill byggas upp mot din grund så kommer säkert ditt fuktproblem att avhjälpas tillräckligt. Din hörnbalk samt snedstag är svårt att på bild säga om de behöver bytas. Kör en kniv i dom och se hur mjuka de verkar vara. Kniven försvinner in = de är ruttna och behöver bytas. Fortfarande hårt = låt de vara kvar och torka ut.
 
Tack för svaren :D en dräneringsslang lät inte som en dum idé. Jag ska börja med att gräva så får vi se vad det blir. Hörnstolpen behövs nog bytas ut inom snar framtid.
 
Z Kimbj skrev:
Tack för svaren :D en dräneringsslang lät inte som en dum idé. Jag ska börja med att gräva så får vi se vad det blir. Hörnstolpen behövs nog bytas ut inom snar framtid.
'
Gör så! Skulle inte tro att det blir några problem att få det torrt, i synnerhet inte om du lägger ned en dräneringsslang. Tänk bara på att du får ett litet fall på slangen så att den transporterar bort vattnet. Jag hade lagt högsta punkten mitt på långsidan du visar på bilden och sen låtit slangen falla ut mot båda knutarna för att sedan fortsätta falla längs båda kortsidorna och ut på lämpligt ställe bortanför boden. Är du med? Detta gäller även om du endast gräver ett dike och inte lägger ned en slang. Hade jag lagt ned jobbet på att gräva ett dike hade jag dock absolut lagt ned en slang och grusat över. Det kostar inte mycket. Lägger du slang så fyll med grus som sagt. Återfyller du med massorna du grävt upp är risken att du täpper igen slitsarna i dräneringsslangen och den tappar sin funktion. Lycka till!
 
A anderslofwall skrev:
'
Gör så! Skulle inte tro att det blir några problem att få det torrt, i synnerhet inte om du lägger ned en dräneringsslang. Tänk bara på att du får ett litet fall på slangen så att den transporterar bort vattnet. Jag hade lagt högsta punkten mitt på långsidan du visar på bilden och sen låtit slangen falla ut mot båda knutarna för att sedan fortsätta falla längs båda kortsidorna och ut på lämpligt ställe bortanför boden. Är du med? Detta gäller även om du endast gräver ett dike och inte lägger ned en slang. Hade jag lagt ned jobbet på att gräva ett dike hade jag dock absolut lagt ned en slang och grusat över. Det kostar inte mycket. Lägger du slang så fyll med grus som sagt. Återfyller du med massorna du grävt upp är risken att du täpper igen slitsarna i dräneringsslangen och den tappar sin funktion. Lycka till!

Tack! Bra tips. Jag har aldrig lagt en slang tidigare så detta var nyttig information. Jag har inte börjat gräva ännu, väntar på att det ska bli lite skönare ute :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.