Har letat runt på forumet men har svårt att hitta en exakt beskrivning på mina funderingar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Bakgrund:
Jag vill bygga en vedbod på runt 10m2, 2m i höjd som enbart kommer innehålla ved.
Den ska placeras mot garageväggen och alltså använda garagets vägg som en sida. Den är närmare än 4,5 meter till grannens tomt men det är inget problem för dem att jag bygger där.

Storleken är inget problem för att klassas som friggebod men mina funderingar är:

Funderingar:
Placeringen. Vägg i vägg med garaget, ändrar det på något så jag måste ha bygglov?
Brandklassning. Har läst om detta men kan inte få fram om det är något som behövs i detta fall?

Om placeringen kräver bygglov eller brandklassning, går det att komma från detta på något enkelt sätt?

Tack på förhand!
 
I Boverkets byggregler finns regler som syftar till att förhindra brandspridning
mellan byggnader. De gäller om friggeboden är större än 10 m² och placeras närmare huset än 4,0 meter
Det är från Boverkets PDF om friggebod, så bygger du under 10m2 så klarar du dig utan nån extra brandskydd. Dock är jag tveksam till att en byggnad räknas som en friggebod när den är en påbyggnad till en annan byggnad?

På boverkets hemsida kan man hitta:
Får jag bygga ihop en friggebod med mitt bostadshus?
Nej. Friggeboden ska vara fristående.

Nu står det ju inget om garage men det står trots allt att friggeboden ska vara fristående, det löses väl isånafall genom att bygga den en halvmeter från garaget eller så...
 
Redigerat:
Hemmakatten
Byggs friggeboden ihop med garaget är det ingen friggebod längre utan en bygglovspliktig tillbyggnad.
 
Och detta trots att det blir en enkel byggnad? Känns väldigt omständigt att söka bygglov för en vedbod och behöva vänta länge på det. Synd man inte kollade upp detta innan, hade velat börja bygga redan i helgen :/

Och om jag fattat rätt hjälper det inte ens att flytta den en meter från garaget (som är hopbyggt med huset) utan det behöver vara ett längre avstånd mellan?
 
eer skrev:
Och om jag fattat rätt hjälper det inte ens att flytta den en meter från garaget (som är hopbyggt med huset) utan det behöver vara ett längre avstånd mellan?
Vad grundar du det på? Jag har inte sett nått minimikrav förutom när det gäller brandklassningen då, och sålänge du håller dig under 10m2 så ska inte det spela någon roll heller...
 
Göran.W
Det enklaste borde vara att bygga några cm från garaget och täta mellan garaget och ved boden med något som bara ligger an mot garaget typ skumgummi isolering till vatten rör.
På så sätt spar du in 1 vägg och skulle byggnadsnämden klaga är det bara att ta bort tätningen så den blir fri stående tills dom vänt ryggen till.
Är den närmre än 4,5 meter är det väl bara att hämta in grann medgivade skriftligt så klart.
Borde räcka för byggnaden i sig behöver inget bygglov men inte säker så det bör kollas upp.
 
Tack för svaren!
Jag tar det säkra före det osäkra och flyttar ut den två meter från garaget. Blev en extra vägg att kosta på men kändes enklare.

En liten följdfråga. Det blir en tämligen enkel vedbod på runt 12m2, 2-2.30 till tak. Läkt med mellanrum för luftflöde. Kommer ställa den på nedgrävda plattor med luftmellanrum under. Tycker ni att en duk behövs, eller räcker det med lite sand eller singel under för att inte riskera fukt? Det enda som kommer i kontakt med plattorna är de impregnerade reglarna och upp till det glesa golvet blir det nog en dryg decimeter med luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.