Har blandved travat på lastpall utomhus. Högen finns ganska nära mitt gamla trähus.
Har nu sett att en del av veden har mögelangrepp, säkert olika mögel, men främst vita beläggningar.
Hur sjutton ska jag hantera denna ved? Kan man elda med denna i kamin inomhus eller bör man helt och hållet undvika att hantera veden? Finns risk att jag sprider svamp/mögelsporer till byggnaden om jag börjar rota i denna? Kan exempelvis hussvamp få fäste på ved och sen spridas till huvudbyggnaden med luften? Vad gör man lämpligast med möglig ved?
 
Mögelsporer finns nog över allt, inte bara i din ved.

Att det börjar växa i veden är för att den inte ligger torrt,
så du bör nog börja med att täcka över den.
En presenning eller lite korrugerad plast borde göra susen.

Och nej, det är inte "farligt" att elda med veden.
Tag in den till kaminen allt eftersom.

Men, som sagt, täck över veden!
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
För husets del kan du vara lugn. Det spelar ingen roll hur mycket sporer det finns. Finns det så mycket fukt som krävs för att det skall mögla så har du andra större problem. Om det är några tveksamheter med mögel gäller det hur hälsosamt det är för dig att ha det inne. Vitt mögel lär vara bättre än svart. Jag eldar möglig ved utan att tveka.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
KnockOnWood, veden ligger redan på lastpall under ett plåttak.
Så, det är tak ovanför den och dessutom ligger den långt in så det borde inte komma åt att regna på den.

Ja, har också hört att vit är bättre än svart. :)
 
Ytmögel kommer på nästan allt trä som ligger obehandlat ute. Se till att den ligger luftigt med god ventilation runt om och någonting som skyddar mot regn. Det som främst torkar veden är vinden solen hjälper till men den torkar bäst om det blåser på den. Jag eldar möglig ved utan att fundera på det bara den är torr. Har gjort så i flera år och har inget problem. Sådan ved som har mycket svampangrepp brukar jag dock inte ta in.
 
Jag tror du har fällt "veden" på våren/sommaren så att den är kraftigt mättad med vatten och inte på vintern som man bör.
 
Om man har problem med mögel och instinktivt vet med sig att något är fel så är mitt tips:Köp Lars Myttings bok:Ved.
Där finner du mycket om huggning,stapling och torkning-och vedeldningens själ.Där finns vederhäftiga svar.Och du
kommer att lyckas att få en härlig ved!
 
  • Gilla
hnurre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.