G
Var köpa ved säckar på 1,0-1,5 kubik.Skall vara rejäla med handtag och genomluftas.Priset på dom.
Funderar på att köra ned 40 kubik rakt ned i säckar.Stapla dom på varann och ta in två o två till hösten.
Då slipper man allt plock.Funderar på att ställa dom på stora engångspallar.
Eller ???
Några synpunkter.
 
jag blev inte så impad av vedsäckarna, 1m3, iofs så har pallarna stått där marken lutar så veden fått "slagsida" och någon säck har börjat tippa. lite besvärligt att plocka ur dom för veden vill fastna ibland. jag har åxå spikat ihop stativ på 1x1 meters pallar och gjort dom ca 2 m höga, 2+2+2 brädor med dom vågräta lite lutande "snedtak" på domhar jag sen lagt en plåt som täckning för snö o regn- jag tycker det funkar bättre. sen har jag även ett tiotal "perrong"-vagnar som jag svetsat tvåarmeringsjärn mellan fram o bakläm, dom funkar åxå bra och täcks på samma sätt, samt att fördelen med dom är att man kan rulla omkring dom i garaget...
 
G
Ok Då skippar jag tanken.Var inne och göra i stålramar som tål lite behandling,men föll på kostnaden.
Vill slippa plockandet med veden.
Ju äldre man blir desto bekvämare.
Får luska ut något annat.
Några förslag.
Hittade vatten tankar,men det föll bort att transporten vart för dyr.Behöver min 40 st,eftersom dom rymmer 1 kubik.
 
Kör själv med 1,5kubiks säckar sedan 2 vintrar tillbaka. Har fungerat fint hittills. Kika tex på Big-bag på Skogma.se. Kostar 165-180 + moms. Googla efter vedsäckar för att bilda dig en uppfattning om prisläget! Jag köpte mina säckar till ungefär samma peng av min lokala lantbruksmaskinhandlare till kampanjpris för 2 år sedan. Slipper stapla ved först för torkning och sedan ånyo för lagring i pannrummet! Att ställa säckar på trav tror jag personligen inte blir enkelt däremot. Har du utrymme, som jag på en ladugårdslog, en lyftanordning, tex gaffellyft som jag har så har du förutsättningarna. Lycka till!
Puia
 
G
Hej Har en lastmaskin så lyften är inga problem.Dock så måste jag ställa 2 på höjden,annars får jag inte plats med dom.Gör av med 40 kubik.
Funderar på att använda engångspall och ställa dom på.Dom är väl över 1 m i fyrkant dom jag sett.
Tänkte använda lastmaskin och hänga säckarna i och låta veden gå från transportbandet direkt i.
Skall nog prova med storsäck ändå.
Hur blir det med torkningen när man lägger veden direkt i säcken.
 
Köpte en trave av Kölefors maskin, 1,5m3 per säck, tror att de kostade strax över 100lappen plus moms. Fungerar finfint... Dock svajar traktorn betänkligt med en full säck björk högst upp på lastarn.
 
G
Hur länge håller en påse,om man plockar ur den och inte vänder den upp och ner.Staplar du dom på varandra.
Låter mer och mer intressant.
Och naturligtvis var säckarna slut där du köpte dom.
 
G
Mailade ovanståend firma om vedsäckar.
Eftersom jag har halvmeters ved så blir det mkt luft i säckarna.
Får nog skippa detta ändå.
 
Säckarna håller bra, de är starkare än man kan tro. Jag har också halvmetersved men vad gör det att det är luft i säckarna? Så farligt blir det inte. Ett par säckar extra så är det uppvägt. En bonus är att veden torkar snabbt om den ligger luftigt! Det är mycket smidigare att slänga löst i säck än att packa fint på pall.....
 
G
Ok.Fick för mig att det inte gick i så mkt,eftersom säckarna var gjorda för 30 cm ved.
 
Att lägga ved i stålramar från "sockerbitar" funkar ganska bra om man har dom med litet galler, dock så är det inte så kul att plocka ur den sista veden eftersom det inte går att öppna dem. Får nämligen såna utan plastdunken gratis från jobbet, har traktor med pallgafflar och ställer dom under altanen så att jag slipper pulsa i snön på vintern. Har även köpt en del vedsäckar, både billiga en gångsäckar som mäste stå på pall och dom dyrare 1,5m3 bigbag säckarna, dock så kan jag inte ha dem under taket för dom är ganska höga och när man lyfter dom i öglorna så blir dem ca 2-2,3m höga.
 
Funderat på vanliga europallar med pallkragar? Lätt att ställa undan vartefter man eldar, lätt att stapla, lätt att transportera, standardgrejer som finns överallt, inte farligt dyrt och lätt att ersätta om det går sönder.
 
nackdelen med pallkragar är att dom är "täta" så luften kan inte blåsa igenom och torka veden lika snabbt, fast det går väl att avhjälpa på något sätt ifall det nu har någon betydelse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.