Jodå. Huggde ner massor av träd. Lät veden ligga ute i värme och sol. Sen bestämde jag mig för att lägga in den i min oinredda källare - där en avfuktare står igång på högsta tjofräs förresten.

Sagt och gjort.

Nu ser jag att vissa vedträd har börjat bli lite blå av mögel.
Är det så att jag skall oroa mig för detta?

Kan möglet sprida sig till takskivorna som är masonit?

Antar att jag inte väntat tillräckligt länge innan jag bar in det - men är det så att det måste ut igen?
:rolleyes:
 
Möglet kommer inte sprida sig.
Hur länge låg veden kluven utomhus?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Den låg ute i 2 månader ungefär. Ville få in den för att undvika att insekter bygger bo, vill inte få in dem...
 
Det borde gå bra stäng alla fönster och dörrar och kör avfuktare.
Eller vädra så mycket det går, men då kan du lika gärna stänga avfuktaren.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Kör fullt ös med avfuktaren! Tack!!!
 
Även om du kör avfuktaren på max så vill veden gärna ha lite luftväxling omkring sig så att det torkar även inne i vedstaplarna.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Har packat luftigt, men kanske ska packa om den emellanåt?
 
Räcker med en fläkt som blåser mot veden.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Normalt brukar man ju pena veden utomhus och täcka översidan av penan med plast eller gamla takplåtar och låta den stå minst en torksäsong gärna två innan man tar in veden.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Normalt brukar man ju pena veden utomhus och täcka översidan av penan med plast eller gamla takplåtar och låta den stå minst en torksäsong gärna två innan man tar in veden.

Hur undviker jag att insekter bygger bo i veden och följer med in sen?
 
När jag tar in mycket ved i pannrummet så brukar jag spraya med lite radar.
Tror du oroar dig i onödan
 
Andreas_Hansson skrev:
När jag tar in mycket ved i pannrummet så brukar jag spraya med lite radar.
Tror du oroar dig i onödan
Fick in en massa jäkla "myror" med vingar förra vintern med veden, så därför min oro.
Men jag får nöja med mig det jag burit in och bygga nån sorts skydd till resten! :)
 
C
rockin_john skrev:
Hur undviker jag att insekter bygger bo i veden och följer med in sen?
Bästa sättet är nog att såga, klyva och regnskydda medans veden är färsk. Insekterna ger sig inte gärna på frisk ved.
Hugger man lite halvrutten "skräpved" så får man nog stå ut med lite insekter. Kanske inte ta in mer en vad som behövs för stunden.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Om du penar (staplar) upp veden luftigt där ute och skyddar mot direkt regn blir det inga större mängder insekter. De som ändå kommer in brinner.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
larsbj skrev:
Det borde gå bra stäng alla fönster och dörrar och kör avfuktare.
Eller vädra så mycket det går, men då kan du lika gärna stänga avfuktaren.
En avfuktare drar ju så mycket ström (och tar upp golvyta) bättre att vädra som tusan, och gärna sätta en fläkt som blåser ut luft i ventilations systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.