När vi köpte hus ingick det ett stort tält likt ett sådant man förvarar båt under. Tältet är fyllt med ved som ligger på lastpallar men den är inte staplad utan ligger huller om buller i en stor hög. Tältet läcker in på vissa ställen och en del av högen blir rejält blöt när det regnat eller snöat. En hel del har svamp eller lite mögel på sig. Försökt läsa på så gott det går innan jag startade en ny tråd men känner ändå att jag saknar lite svar.

Fråga 1: Hur tar vi hand om det här på bästa sätt. Plocka ner tältet och stapla veden utomhus på lastpallar med en pressening uppepå som inte går ner runt veden?

Fråga 2: Bör vi rensa bort veden som är möglig eller har svamp eller låta den torka till och elda med den som vanligt?

Fråga 3: I garaget finns ett rum med vedpanna och lite vedförvaring. På de flesta vedträn som ligger där har barken lossnat och under den rinner det ut ett finkornigt träspån. Är det för att den varit fuktig när den lagts in och då angripits av skadedjur?
 
1) antar att ni vill ha bort tältet? Annars ligger den kanske hyfsat där ändå? Presenning funkar men se till att regnet rinner av. Ännu hellre plåtar, men de blåser å andra sidan av.
2) möglig ved är otrevlig att hantera men är möglet bara ytligt (svartmögel) finns värmevärdet kvar. Ta gärna inte in möglig ved i bostaden. Ved med svamp har inte mycket värmevärde kvar, sånt lämnar jag att multna ner i ett hörn av trädgården för salamandrar och skalbaggar att bo i. Stapla upp dem snyggt, ös på jord och odla jordgubbar ovanpå eller wtf.
3) ja, men inga skadedjur du behöver oroa dig för, bara barkborrar och bastborrar som äter det göttaste på veden: kambiet dvs tillväxtzonen mellan bark och ved. Sen är de nöjda och tuggar inte på hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.