Har gått över till panneldning för uppvärmning av bostadshus och det är nog det smartaste val jag nånsin gjort. Köpte en Vedolux 37 och den har funkat kanonbra två vintrar nu.
Har en fråga angående veden dock.
Hur pass stora vedklabbar klyver ni andra vedeldare?
Jag kapar i 50cm längder och i manualen står att diametern skall vara max 15cm.
Jag har inför denna vinter klyvt så dom blir runt 15cm i diameter. Och det blir ju riktigt stora rackare. Jag förstår att veden torkar snabbare ju mindre man klyver dom men hur påverkas själva eldningen av större ved diameter?
Har eldat lite nu på sensommaren och vill nästan påstå att jag får ut lite mer värme vid varje eldning av den grövre veden. Är det bara lyckotänkade eller kan det vara så?
Man sparade ju in så pass mycket tid när man inte behövde klyva lika många ggr, så jag vill verkligen tro att detta är bätre.
Nån som har koll? Hur pass grov ved har ni andra?
 
Lättkluven och energirik ved som ask och ek klyver jag gärna till cirka 8 cm, björk till 12, barrved och al och sälg till 15 och tjuriga klampar får vara som de är.
Allt brinner i min Solo Innova och brinner bra också, utan synlig rök, men jag klyver gärna de lättjobbade bitarna ganska smått; jag tänker att det blir snabbare och säkrare torkning, vis av "sommaren" 2012 då ingenting torkade efter maj. Å andra sidan kan vissa pannor övertända (=all ved i pannans magasin brinner upp för fort) om veden är för småhuggen.

Men maximal lathet och lust per kWh är a och o i vedhantering! Klyv så lite eller mycket du vill så länge det brinner bra.
 
Tack för ett uttömmande svar. Då vet jag att jag inte är helt ute och cyklar. Granveden vi tar hem är i princip nästan torr direkt efter klyvning, så kommer fortsätta klyva i stora bitar. Lövträd i mindre bitar precis som du säger. För dte är väl bäst att blanda barr och löv.
Fattar inte varför inte alla människor eldar med ved. Det är ju så bra på alla områden. Kropp och själ...och plånbok såklart :)
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Masajäkel skrev:
Fattar inte varför inte alla människor eldar med ved.
Ja varför? Ett välplanerat vedsystem är ju inte mer betungande än en katt!

Jag har en teori. Många har erfarenhet av gårdagens vedeldning ("farsan eldade med ved, vettu, fjättrad vid pannan... sågade varenda sönda") och låter sig lätt övertalas att sätta in nån form av elvärme. 97 procent av marknadskrafterna hjälper till att övertala dem, inkl auktoriteterna rörmokare, bank och mäklare som definitivt inte får resning av en vedpanna. Sak samma, verkar det, om det är en diom från 74 eller en tipptopp sypereffektiv Fleichstürmerüberober med trådlöst nätverkskort.

Värmepumparna blir onekligen allt effektivare och elen är fortsatt billig. Ett välfungerande vedsystem kostar ju trots allt en hel del i investering, kosing och/eller tid. Samt viljestyrka.

Många verkar ändå ha ett stort behov av att elda: läs bara den intressanta tråden om "myseldning". En och annan kunde fixat HELA värmebehovet med halva insatsen som de nu gör på "myseldning" i usla eldstäder.

En del verkar se eldandet som en aktiv motståndshandling mot framåtskridande. Folk som tycker så finns faktiskt bland både förespråkare och motståndare mot eldning. De förenas av att de ser framför sig en präktig rökplym ur skorstenen när de tänker på vedeldning. Den bakåtsträvande eldaren tycker att det ska vara så. Motståndaren tror att det måste vara så.
Båda har fel.
Framåt! Eld!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Masajäkel Masajäkel skrev:
Tack för ett uttömmande svar. Då vet jag att jag inte är helt ute och cyklar. Granveden vi tar hem är i princip nästan torr direkt efter klyvning, så kommer fortsätta klyva i stora bitar. Lövträd i mindre bitar precis som du säger. För dte är väl bäst att blanda barr och löv.
Fattar inte varför inte alla människor eldar med ved. Det är ju så bra på alla områden. Kropp och själ...och plånbok såklart :)
Granved torr direkt ? Fällde en gran 6 oktober . Då borde bitarna vara färdiga att klyva nästa vecka?
 
Den är tämligen torr om det handlar om granbarkborreträd som tas på sommaren.
 
D Daniel 109 skrev:
Den är tämligen torr om det handlar om granbarkborreträd som tas på sommaren.
Då får jag vänta tills vintern, om det blir nån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.