Vi funderar på att bygga nytt på landet med golvvärme kopplad till panna i källaren och kamin på bostadsvåning. Här i krokarna finns 2 sågverk och vi har tillgång att fälla vindfällor gratis så tillgång till ved finns. Jag funderar nu på om vi ska ha bara vedpanna eller kombo med spån eller pellets? Hur har ni som bor på landet det?
 
Jag hade haft en kombination så man kan köra pellets när man inte är hemma, jobbar osv!
 
Om ni ska bygga nytt och har bestämt er för ved så tycker jag ni ska lägga pengarna på en riktig vedanläggning med en rejäl acktank. En elpatron i acktanken säkrar värmen om ni reser bort.
 
Å jag är rätt imponerad av de flisanläggningar som finns nuförtiden! :) Billigare än pellets och lika smidigt. Billigare än ved också för den delen då du kan använda större delen av trämassan. Enda problemet är att det är utrymmeskrävande.
 
Vi har enbart ved (bra system) nu och skulle inte valt annorlunda. Elpatron är monterad men aldrig använd hittills. Bor på landet, två yrkesarbetande med ett gäng skolbarn. Så länge vi har minst två ben och två armar och inte är hemifrån i jobb jämt är det tämligen lättsamt med ved. Vi beställer hem långved och kapar och klyver själva, det blir en välkommen vårvinteraktivitet för oss. Tänk på vedsystem som en mycket lättskött och mycket lönsam häst: den kräver lite pyssel regelbundet men ger en massa tillbaka. Är man inte intresserad ska man däremot inte skaffa häst/vedpanna.
 
Vi har kikat på en bit mark med 5ha skog, borde räcka för att vara självförsörjande på ved? ;)

Men, elpatron. Hur funkar det? Kickar den in och kör ex. golvvärmen på el om tempen faller under viss temp, eller tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.