Hej,

Jag behöver karmdubb/bakkantsäkring som passar befintliga gångjärn, Assa 3210.

Dessa gångjärn verkar ha gått ur tiden, men nog måste man väl kunna hitta dubb som passar i dessa? Eller blir det att använda standard-pinnar och kapa dessa så det passar?

Jag googlat som en besatt utan att hitta det jag söker.
 
Roca karmstift kanske blir bra.
 
123abc skrev:
Roca karmstift kanske blir bra.
Jo men dessa passar inte i 3210 som TS söker :)
 
sune73 skrev:
Hade inte 3210 inbyggda dubb? Annars kan du investera i ett par nya [länk] Annars finns ju skruv Assa 2301.
Det är fyra dörrar så att byta gångjärn på samtliga bara för att få dubbar känns lite överarbetat. Assa 2301 är ett slutbleck - hade du någon annan artikel i åtanke egentligen?
 
sune73 skrev:
Jo men dessa passar inte i 3210 som TS söker :)
Dessa tittade jag på hos Teofils. Man kanske får borra lite i gångjärnet på karmsidan och ev göra ett djupare hål bakom hålet i gångjärnets dörrhalva, men det borde gå att få dit. Om diametern på själva dubben är för stor kan det dock bli lite jobbigt.
 
Hej,
AssaOem skall ha en bakkantskruv som ska passa 3210 art.nr 819834.
Även kan företaget Svenska Fönster ha en bakkantsäkring till 3210.

Kan tyvärr inte bidra med någon bild.
 
Tack Sune, får inget napp på 819834 men har även kontaktat AssaOem för ett förslag på lämpliga tappar/dubb.

SF borde också kunna svara tycker man, det är ju ändå dom som levererat dörrarna (Traryd). Återkommer när jag får besked från Assa.

Finns det ingen del med perfekt passning är jag rätt säker på att det går bra att få de andra varianterna på dubb att passa, tex den du länkar till ovan.
 
Lägg upp en bild på ett 3210 oavsett hur det går för dig.

Lycka till!
 
sune73 skrev:
Jo men dessa passar inte i 3210 som TS söker :)
Jag vet inte säkert därför skrev jag kanske men roca karmstift (929871) brukar fungera utmärkt i gångjärn med befintliga hål, dock är det inte anpassade specifikt för gångjärnen.
2301 är ASSAs egna och borde passa perfekt och har sedan 2008 torx (även om bilderna visar gamla spår ingreppet) så det är enkelt att skruva, artikelnummer: 804891200057
 
2301 ser ju ut att ha maskingänga?
 
Svaret från AssaOEM var att dom inte har karmstift som passar 3210, det har däremot SvenskaFönster vilket också Svante indikerade tidigare.

Nu har jag beställt stift via närmaste SF återförsäljare och återkommer med lite pics när stiften är på plats.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.