Veckans kluriga fråga:
Som den del av det pågående källarprojektet skall det förberedas för en radonsug/fläkt. Dräneringsrör läggs då mitt i huset, dimension 75-110mm. För att säkerställa ett någorlunda jämt flöde i röret rekommenderas av radonkonsulten att ta upp hål i röret, färre i början och fler på slutet.

Total rörlängd är cirka 12 meter och fläkten ansluts på en T-gren mitt på röret.

Uppskattningsvis kan det handla om 3-4 hål per meter i början och 10-15 st/m i slutet.

Hur gör man en grov uppskattning av detta, dvs hur många hål och var? Flödet i röret kan antas vara lågt. 10-15mm hål borras. Om en fläkt ansluts föreslås en

http://www.ventilationsbutiken.se/images/stories/PDF/ostberg_kryddhylle_och_vindsflakt.pdf

modell IRE 125 A användas.

Radonkonsulten kan förstås svara på frågan men vill sälja hela paketet ink installationstjänster och då pratar vi tiotusentals kronor. Jag är också medveten om att många hustillverkare slänger ner vanliga dränrör utan vidare modifikation och det verkar ju också vanligt att använda vanlig 50mm dränslang. Mao är hela denna tanke antagligen en aning överteoretiserad. Men när man väl börjat fundera på något så.... ja ni vet hur det är....

Hjälp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.