Hej,

"jag" bygger just nu hus och byggarna har precis lagt underlagspappen på taket. Jag tycker dock att den är extremt slarvigt lagd med risk för vattenläckor både här o var. Jag bifogar ett par bilder som visar vad jag menar. Är det bara jag som är nojig eller är det lika dåligt utfört som jag tycker? Tänker att skarvarna är extremt noga med för att minimera risker för framtida läckage.

Mvh Micke
 
  • Tak under konstruktion med slarvigt lagd underlagspapp och synliga skarvar på byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygghus med underlagspapp på tak och byggnadsställningar, pappan verkar slarvigt lagd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu måste jag säga att jag inte är en takläggarexpert, men normalt lägger man väl all (underlags)papp horisontellt med överlapp, så att vatten rinner ner ovan nästa våd?

Sen ser det ju inte alls bra ut, ovavsett om det är ok med lodrätt montage eller ej.
(Man skulle ju nästan hoppas att de lagt dit den temporärt..)
 
Pappen är tydligen ok att lägga vertikalt, har mailat med tillverkaren eftersom jag oxå var skeptisk till det. Men då känns skarvarna ännu viktigare tycker jag.
 
Okej, bra att veta.

Dock tycker jag man fortfarande skall förvänta sig en tät skarv mellan våderna. Hur de tänkt få tätt på de ställen där pappen korvat sig är oklart för mig. Som sagt, jag hoppas hantverkarna bara inte hunnit "dra till" pappen ordentligt.

Förresten, är det klisterremsa på pappen, eller måste man täta överlappet med kallasfalt?
 
Det är klisterremsa vad jag vet. Jag har upplyst dem att jag inte är jättenöjd så de skulle "fixa" det i samband med läktningen.
 
Tycker att det ser slarvigt ut med tanke på att det inte är särskilt besvärligt att lägga det slätt och fint, det är inte så mycket begärt. Undrar hur de har tänkt fixa det.

Att det är buckligt i eller i nära anslutning till skarv skulle jag inte känna mig bekväm med.
 
Ne jag känner likadant, "hur svårt kan det va?"

Är oxå fundersam kring hur de har tänkt lösa bucklorna i skarven, de är ju liksom ihoplimmade som de är.

Men tanken är att kräva att få dit en besiktningsman som får kolla på det.
 
H
Mickearvidsson Mickearvidsson skrev:
Ne jag känner likadant, "hur svårt kan det va?"

Är oxå fundersam kring hur de har tänkt lösa bucklorna i skarven, de är ju liksom ihoplimmade som de är.

Men tanken är att kräva att få dit en besiktningsman som får kolla på det.
har man någon stolhet i sitt yrke så vill man göra det slätt
 
  • Gilla
Mickearvidsson
  • Laddar…
Jag hade inte.accepterat.
Men hade nog velat ha vådläggning på riktigt sätt dvs skarvning nerifrån och upp :)
Jag är nojjig.också om jag.leijer bort arbete så jag gör set mesta själv
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.