Har 2 kanalvärmare, veab MQU, 1fas, elektriska.
Kopplade båda mot kombinerad extern givare och börvärdesställare: regin TG-R430. Men det fungerar inte som jag tänkte mig.
Exempel nedan gäller 1 av dem. Principen är ju samma för den andra.
Säg nu att temperaturen i ett rum (det rum där TG-R430 sitter monterad) är 18 gr C och börvärdet är 20 cr C. Nu kickar värmen igång. Direkt. Men värmaren går igång på max effekt. Som jag tolkar det hela vill värmaren mosa ut värme så att givaren så fort som möjligt ska sniffa upp att temperaturen är 20. Först då borde värmaren "prata" med givaren och lugna ned sig i effekt. Är detta korrekt uppfattat?
För mig mosar den ut värme på full effekt, vilket blev över 40gr i tilluftsdon. Hade önskat att man kunde ställa värmaren på tex en viss effekt, låt mig uttrycka önskemål i grader: 25 gr som den skickar ut i huset i samma takt tills givaren är nöjd (dvs 20gr är uppnått). Då ska värmaren lugna ner sig och kummunicera tätare mellan givare och börvärdesställare.
Så... Jag monterade en TP-K330 framför värmaren i Spiroröret istället. Då fungerar den som givare och 430 som börvärdesställare. Då skickar den ut exakt vad börvärdesställare är i ställd på. Visst, rören kan kyla luften på vägen och då kan tilluften bli aningen kallare. Nu kan jag välja att värma huset med samma temperatur över tid. Förenklat.
Men:
Misstänker att kombon av 330 och 430 blir lurig då utetemp sjunker. Då kan ju husets medeltemp bli så låg att mitt fixt inställda börvärde inte orkar värma till önskad temp inne.
Tillbaka till 430:
430 som kombo fixar ju den biffen, men måste den köra plattan i mattan på effekten tills börvärdet är nått? Går det inte låsa till något "tak"? Det gör inget om det tar ett tag att värma upp.
Detta gäller kanalvärmare och inte vilken övrigt värmesystem som ska vara bäst etc. Nej jag värmer inte hela huset med dessa. Vissa rum har extra värme i tilluften med dessa för att få individuell temperatur efter önskemål.