Hej!

Jag var idag på G att inhandla ett set med isolerade skruvmejslar. Antingen av fabrikat Bacho eller Wera. Dock så belv jag fundersam när jag stod i butiken gällandes stjärnskruvmejslarna. Bacho har PZ1 & PZ2 medans Wera har PH1 & PH2 i sina kitt.

Vad är vanligast när det gäller stjärnskruvar i elprylar? Jag har för mig att det är PZ, men är inte helt säker, därför väntade jag med inköp.
 
De vanligaste skruvarna i elmaterial är väl typ kombinerade stjärn- och flatmönster.

Om du har en mellanstor stjärnmejsel, mellanstor, liten och väldigt liten flatmejsel så kan du "flytta berg". Liten flata är nog den viktigaste mejseln man har när man skruvar på lock på uttag och dyl.

Privat så har jag en ny sats med Weramejslar. Tycker de är ganska bra. Bahco på jobbet.

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik.......
Lär dig skillnaden mellan Philips och Pozidrive så kommer dina mejslar att hålla mycket längre.

Är det kombi spår/kryss så är det troligast pozidrive som passar av kryssmejslarna men inget är säkert, man måste ha båda.

(Undrar vad du har för nytta av "Liten flata"?)

Sedan frav, är du elektriker och behöver isolerade? Som hobbyelektriker ska du inte jobba under spänning så då är det lättare att komma åt med icke isolerade. (och så är det billigare utan isolering)

Protte
 
Köp en wera mejsel som är special för dom med både spår och pozidrive och du kommer bli kär som i din ungdom ;)
Då är så att säga skit bra!

som prototypen säger rätt mejsel till skruv är A och O mejslarna varar typp dubbelt så länge!
 
prototypen skrev:
Patrik.......
Lär dig skillnaden mellan Philips och Pozidrive så kommer dina mejslar att hålla mycket längre.

Är det kombi spår/kryss så är det troligast pozidrive som passar av kryssmejslarna men inget är säkert, man måste ha båda.

(Undrar vad du har för nytta av "Liten flata"?)

Protte
;)

sa.be8040s.jpg Bahco BE-8040S - 0.8x4x100 mm
"Liten flata", den använder man hela tiden.

(För övrigt så vet jag skillnaden, men skiter i det. :) )

//Patrik
 
Jag har bara PH-mejslar i västen som jag använder till allt. De brukar hålla 2 år fast jag skruvar PZ med dem. Desto viktigare att ha rätt bits i maskinen
 
Har haft diverse stjärn mejslar av olika fabrikat. de som hållt bäst är faktiskt Wera mejslarna. Var dock väldigt skeptisk till deras klumpiga & runda handtag innan jag testat dem. Men är nu övertygad, de slits betydligt mindre & handtagen är en vanesak... Har dock ej testat weras "flat" mejslar.
 
Redigerat:
Att blanda PZ och PH mejsel/skruv är ett säkert sätt att förstöra skruvarnas spår. Säkrskillt hos elektriker borde det vara totalförbud, då det lätt slutar med ett metallspån som letar sig in i utrustning.
 
Rikard Ågren skrev:
Jag har bara PH-mejslar i västen som jag använder till allt. De brukar hålla 2 år fast jag skruvar PZ med dem. Desto viktigare att ha rätt bits i maskinen
???
Då kan du aldrig ha skruvat något med hager... dom hara bara PZ 1 och 2

Inte heller ELKO uttag mm.

Ända stället som har PH 2 är typ gipsskruv, eller skruv

Kommer inte på några fler ställen där det förekommer PH i nuläget...
 
Med fel mejsel är det ju inte bara mejseln som blir skadad, även skruven skadas. Det är MYCKET amatörmässigt att inte använda rätt verktyg. Men det tar ju 5 sekunder att lära sig se skillnaden.
 
Hej igen!

prototypen skrev:
frav, är du elektriker och behöver isolerade? Som hobbyelektriker ska du inte jobba under spänning så då är det lättare att komma åt med icke isolerade. (och så är det billigare utan isolering)

Protte
Nix,, inte elektriker. Men läste B behörighet på gymnasiet, så jag är väl sk. "hobbyelektriker". Har överlag bra koll på el, elektronik & IT. Så nödig kännedom finns.

Självklart skall jag inte jobba under spänning. Men det känns ändå som en extra skyddsåtgärd & trygghet att ha isolerade skruvmejslar vid de tillfällena det är möjligt. Visst, de är lite klumpigare & dyrare. Jag har hittils använt mina vanliga Bacho & Wera, men då jag "inreder" en ny verktygslåda med enbart mina el/elektronik relaterade verktyg så kände jag att det kunde vara trevligt med ett set isolerade mejslar.

el_richard skrev:
???
Då kan du aldrig ha skruvat något med hager... dom hara bara PZ 1 och 2

Inte heller ELKO uttag mm.

Ända stället som har PH 2 är typ gipsskruv, eller skruv

Kommer inte på några fler ställen där det förekommer PH i nuläget...
Jag satte upp 4st utanpåliggande ELKO uttag förra helgen. De hade PZ i kombination med platt.

Det var just därför jag blev fundersam till att köpa WERA kittet i.o.m. de var PH mejslar där.

brandes skrev:
Har haft diverse stjärn mejslar av olika fabrikat. de som hållt bäst är faktiskt Wera mejslarna. Var dock väldigt skeptisk till deras klumpiga & runda handtag innan jag testat dem. Men är nu övertygad, de slits betydligt mindre & handtagen är en vanesak... Har dock ej testat weras "flat" mejslar.
Jag har ett gäng vanliga WERA sedan många år. De har funkat mycket bra. Visst är handtagen lite klumpiga i verktygslådan om man gämför med Bacho, men man får bra grepp med handen.

Gimner skrev:
Köp en wera mejsel som är special för dom med både spår och pozidrive och du kommer bli kär som i din ungdom ;)
Då är så att säga skit bra!
Är det PlusMinus modeller du avser då?
http://www.wera.de/catalog_de.html?L=1&file=/en/screwdrivers_kraftform_plus__series_100_vde.html



Jag såg att WERA även har ett VDE-kitt med PZ mejslar, dock hade inte butiken jag kollad i detta i sitt sortiment.
 
Inte godkänt att försöka dra PZ-skruvar med PH-mejsel då man inte kan få tillräcklig kraft/moment med denna. Vad som är vanligast beror på, ska du på nutida installationer kommer du nog lång med PZ och spår, även insex, i gamla spår eller sexkant.
 
Isolerade mejslar är mycket skönare att hålla i munnen och det behöver man rätt ofta.
Wera är min absoluta favorit, kör både med deras isolerade och vanliga här hemma, på jobb är det Bahco som jag bara inte kan med greppet på.

Sen är Weras "lasertip" grymt bra.

/Kent
 
Dessa förb @#£$@ kombiskruvar, varför finns det ingen lag som förbjuder sådan skit rent ut sagt? Trots att man har med sig hela floran av mejslar finns ingen som passar riktigt bra, speciellt när någon varit före och lyckats göra skruvskallen näst intill MTO. :mad:
 
jag tycker PZ har sämre grepp, PH mejsel passar mycket bättre i PH skruv än PZ i PZ...
tycker PZ är smalare och spetsigare, medans PH är bredare i "krysset" så den får ett bättre grepp. till universaklsruv i elprylar använder jag spårmejsel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.